Czyli jak i gdzie sprzedać swoją grę.

Gry Mobilne

Nie oszukujmy się, na rynku głównie w grę wchodzą Android, iOS i Windows Phone. Każdy ma swój oficjalny sklep i to one będą się tutaj liczyć.

W przypadku podziału zysku, procent dotyczy tylko mikropłatności (płatności w grze) oraz zysków ze sprzedaży samej aplikacji. Reklamy wewnątrz gry, najczęściej pochodzą z jakiegoś innego źródła i firmy nie pobierają za nie opłat.

Android - Google Play

Google Play

  • System operacyjny: Android
  • Liczba gier w serwisie: > 1 300 000
  • Podział zysków: 70% – 30% (Na korzyść wydającego)
  • Metoda zatwierdzenia: Przez zespół Google
  • Metody zarabiania: Sprzedaż aplikacji, Mikropłatności, Reklamy
  • Sposób monetyzacji zysków: Nie znalazłem.
  • Wymagania dla Developera: Przy rejestracji wymagana jednorazowa opłata wynosząca $25.
  • Wymagania aplikacji: Wymienione tutaj: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/4407611

iOS - Apple Store

 

Apple Store

  • System operacyjny: iOS
  • Liczba gier w serwisie: > 250 000
  • Podział zysków: 70% – 30% (Na korzyść wydającego)
  • Metoda zatwierdzenia: Przez zespół Apple
  • Metody zarabiania: Sprzedaż aplikacji, Mikropłatności, Reklamy, sprzedaż pakietowa aplikacji dla firm i szkół
  • Sposób monetyzacji zysków: Otrzymujesz zyski co miesiąc
  • Wymagania dla Developera: Wymagana licencja. Rok personalnej: $99, firmowa: $299
  • Wymagania aplikacji: Trzeba posiadać system OSX, reszta wymieniona tutaj: https://developer.apple.com/app-store/review/

Windows Phone - Windows Store

Windows Store

  • System operacyjny: Windows Phone
  • Liczba gier w serwisie: > 190 000 (aplikacji)
  • Podział zysków: 70% – 30%, po przekroczeniu $10 000: 80% – 20% (Na korzyść wydającego)
  • Metoda zatwierdzenia: Przez zespół Microsoftu
  • Metody zarabiania: Sprzedaż aplikacji, Mikropłatności, Reklamy
  • Sposób monetyzacji zysków: Wypłacana po przekroczeniu $200 ze sprzedaży (do kieszeni trafia 70% z tego). Microsoft zajmuje się podatkami.
  • Wymagania dla Developera: Przy rejestracji wymagana jednorazowa opłata wynosząca $20 – personalna, ~$80 – firmowa.
  • Wymagania aplikacji: Trzeba posiadać Windows 8, reszta wymieniona tutaj: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/hh694083.aspx

Za dane dotyczące Windows Store, wielkie podziękowania dla Marka Zająca.

Gry webowe

Tutaj wg. mnie jest jeden główny gracz na rynku i na nim się skupimy:

Kongregate

Kongregate

  • Liczba gier w serwisie: > 93 000
  • Podział zysków: Otrzymujesz między %25 (bazowa stawka), a 50%. Stawka zależna od spełnienia kilku zmiennych (Np. dodatkowy procent dostajemy jeżeli naszą grę udostępniliśmy tylko serwisowi Kongregate). Zysk jest procentem z przychodów z reklam pojawiających się w okół naszej gry. Dodatkowo istnieją comiesięczne konkursy, gdzie najbardziej rentowne gry otrzymują bonus wysokości $1500
  • Metoda zatwierdzenia: Gra nie jest zatwierdzana przy uploadzie, ale może po pewnym czasie zostać usunięta, gdy okaże się niezgodna z prawem lub kradziona.
  • Metody zarabiania: Reklamy na stronie Kongregate, mikropłatności.
  • Sposób monetyzacji zysków: Jeżeli zyski przekroczą $25, są wypłacane przez PayPall. Podatkami zajmuje się Kongregate.
  • Wymagania aplikacji: Aplikacja może być usunięta gdy promuje: pornografię lub przemoc, albo stwierdzono plagiat.

Gry PC

Poniższe statystyki i dane pochodzą z portalu Gamasutra. Ja jedynie je przetłumaczyłem i częściowo zaktualizowałem:

Steam

Steam

  • Podział zysków: Różnie, ale z reguły 60-40
  • Metoda zatwierdzenia: Steam Direct
  • Metody zarabiania: Sprzedaż gier + DLC. Możliwe mikropłatności.
  • Zalety: 
    • Duża ilość użytkowników
    • Przyjazna dla indie
    • Masz władzę nad ceną
    • Gry czasami są na promocji, co może zwiększyć sprzedaż, bez kosztów
  • Wady:
    • Nie przyjmują gier „w trakcie produkcji”
    • Dostanie się jest czaso i praco chłonne.

Itch.io

  • Podział zysków: Sam ustalasz jaki procent Twoich zysków ma trafić do platformy. Samo korzystanie z platformy jest darmowe.
  • Metoda zatwierdzenia: Brak. Można wrzucić maksymalnie 20 projektów.
  • Metody zarabiania: Sprzedaż gier, Sprzedaż Bundli, Pre-Ordery, Wczesny dostęp. Można ustalić cenę, lub wybrać model „zapłać ile chcesz”.
  • Zalety: 
    • Pełna kontrola nad projektem,
    • Brak opłat,
    • Dużo modeli płatności,
    • Wygoda zarządzania.
  • Wady:
    • Relatywnie mała baza użytkowników, więc o marketing trzeba się zatroszczyć samemu.

 

Strona będzie aktualizowana. Ostatnia aktualizacja: 21.11.2017