Czy wygląd postaci w grze może wpływać na to, jak nią gramy?

W 2012 roku w czasopiśmie Journal of Experimental Social Psychology, dwoje naukowców (Hajo Adam i Adam D. Galinsky) przedstawiło swój eksperyment. Wynikiem eksperymentu był nowy termin: „enclothed cognition”, który nie ma tłumaczenia na język polski, ale byłoby to coś w rodzaju „Percepcji ubraniowej”.

Zacznijmy od tego na czym polegał eksperyment. Naukowcy zebrali sobie pewną grupę studentów i przeprowadzili trzy testy. W pierwszym z nich studenci zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna została ubrana w fartuchy lekarskie, druga została w swoich ubraniach. Jako, że zawód doktora kojarzy się z uwagą i ostrożnością, obu grupom dano do rozwiązania zadanie wymagające koncentracji i spostrzegawczości. Wynik? Ludzie ubrani w płaszcze, poradzili sobie dużo lepiej z postawionym zdaniem.

Pozostałe dwa eksperymenty również dzieliły studentów na dwie grupy. Jednak tym razem jedni i drudzy byli ubrani w fartuchy lekarskie. Różnica polegała na tym, że jednym powiedziano, że mają na sobie fartuchy lekarskie, a drugim, że to ubranie ochronne malarza. Ponownie przeprowadzono testy wymagające uwagi i koncentracji. Lepsi okazali się studenci przekonani o tym, że mają na sobie fartuchy lekarskie.

Wniosek z eksperymentu był dość prosty. Noszone ubrania wpływają na procesy psychologiczne w naszych głowach. Istotne tutaj jest nie tylko sam fakt noszenia stroju, ale również jego symboliczne znaczenie.

Jak się to ma do gier?

Wszystko fajnie, tylko jakie ma to znaczenie dla gier? Wyobraźcie sobie grę multiplayer, wybieracie postać do teamu. Chcecie grać tankiem, który wyjdzie na pierwszy ogień i zbierze na siebie wszystkie obrażenia. Którego z poniższych bohaterów wybieracie?

Postaci z Heroes Of Might & Magic 7
Postaci z Heroes Of Might & Magic 7

A teraz jeszcze namieszajmy. Załóżmy, że obaj mają dokładnie te same statystyki. Jedyne czym się różnią to wygląd. Którego wybierzecie?

Zakładam, ze postąpiliście podobnie do mnie, czyli wybieracie postać po lewej. Czemu? Bo ma potężny pancerz, sam bohater jest spory gabarytowo, kiedy postać z prawej, jest drobna i słabo opancerzona. Tank kojarzy nam się z wielkim zakutym w pancerz chłopiskiem. No to jak wybrać drobnego elfa?

Drugi test. Strzelanka. Twoja postać wygląda tak:

Źródło: gameswallpaperhd.com
Źródło: gameswallpaperhd.com

Jaki będzie Twój styl gry? Rzucisz się na pierwszą linię? Będziesz prowadzić ogień zaporowy? Ukryjesz się gdzieś w większej odległości od linii frontu, w miejscu o dobrej widoczności i zaczniesz powoli eliminować wrogów?

Ja wybrałbym ostatni wariant.

Pewnie już widać do czego zmierzam. Wygląd naszej postaci, może wpływać na nasz styl gry. Jeśli mamy bohatera, który wygląda jak tank, ale faktycznie jest magiem to nie będziemy nim grać jak magiem.

Tylko co w przypadku, kiedy sami kreujemy wygląd postaci? Ja najczęściej dobieram go do tego jak chce grać postacią. W Mount & Blade chciałem mieć klasyczny wzór rycerza i tak też dobierałem sobie wyposażenie i wygląd postaci, żeby pokrywał mi się z moim stereotypem rycerza. W Wiedźminie często nie patrzyłem na statystyki wyposażenia – tzn. nawet gdy dostawałem lepsze rękawice czy buty niż miałem, to nie zmieniałem ich, jeśli mi się gryzły z resztą wyposażenia postaci. Zakładam, że spora część z was ma podobnie.

Co ma z tego twórca?

Wiemy już, jak wygląd wpływa na nas i nasz styl gry. Z całego eksperymentu płynie też wiedza dla nas, jako twórców gier. Wniosków jest kilka.

Po pierwsze, jeśli chcemy pomóc graczowi się wczuć w postać, powinniśmy stworzyć jej model zgodny z oczekiwaniami. Mała dziewczynka z lizakiem, nie będzie dobrym modelem dla tanka.

Druga sprawa, to fakt, że możemy na graczu wymusić pewien styl gry, dając mu określony wygląd postaci. Tak jak w Call Of Duty: Moder Warfare w snajperskiej misji. Byliśmy okryci maskowaniem i mieliśmy tego świadomość, co potęgowało potrzebę skradania się i przebywania w ukryciu. Gdyby twórcy zostawili nas w normalnym mundurze, moglibyśmy wypaść z roli.

Call Of Duty Modern Warfare Źródło: notanothersequel.blogspot.com
Call Of Duty Modern Warfare
Źródło: notanothersequel.blogspot.com

Trzecia sprawa, to analiza. Jeśli masz grę, gdzie gracz może wybrać sobie postać – jak LoL – i zastanawiasz się czemu ktoś nie gra daną postacią, to problemem może nie być balans postaci. Tylko fakt, że dany model nie pasuje do przeznaczenia postaci – przykładowo: szpieg-zabójca o aparycji Jabby z Gwiezdnych Wojen. To się za bardzo ze sobą gryzie.

Pomyślcie o tej kwestii, kiedy będziecie projektować postać do swojej gry, albo zwróćcie uwagę na swoje wybory w trakcie grania.