Tutoriale tworzę głównie dla was. Więc jeśli jakaś kwestia bardzo Cię zastanawia lub interesuje napisz do mnie, a najlepiej zostaw komentarz na tej podstronie. Jeśli Twój pomysł okażę się dostatecznie interesujący i ciekawy – oraz będzie w zasięgu moich możliwości, pojawi się na liście pomysłów do zrealizowania. Zaś punkty z tej listy pojawią się jako QuickTipy.

Jednak zanim napiszesz propozycję, proszę o kilka rzeczy:

  • Sprawdź czy na poniższej liście, nie ma już rozwiązania problemu, którego szukasz.
  • Przeczytaj komentarze i sprawdź czy ktoś, już nie zaproponował Twojego pomysłu.
  • Jeżeli ktoś już, zaproponował Twój pomysł, daj jego komentarzowi +1, dzięki temu będę wiedział, które problemy powinienem rozwiązać najpierw, bo czeka na nie najwięcej osób.

Na koniec, pamiętajcie o bazie tutoriali która pomoże wam znaleźć inne ciekawe tutoriale.

Proszę też o niepisanie w tym wątku dodatkowych pytań nie związanych z tematami, bo może to mi utrudnić późniejsze odszukanie fajnych pomysłów. Jeśli macie jakieś inne pytania odnośnie Unity3d i GameDevu, możecie pytać w wiadomości prywatnej na FB, albo poprzez maila: marek [małpiszon] mwin.pl.

Wasze propozycję, które zostaną zrealizowane:

 

  • Walka bronią białą
  • Strzelanie z łuku
  • Warunki pogodowe
  • Prosty Quest + dziennik zadań
  • Pływanie i nurkowanie
  • Spowolnienie czasu (BulletTime)
  • Proste budowanie (Z gier survivalowych)
  • Przeźroczystość budynku po wejściu do środka
  • Sztuczna inteligencja <Planowane w okolicach Lipca-Sierpnia 2016>
  • Proceduralne generowanie mapy
  • Crafting
  • Praca w grupie (dzielenie się danymi)
  • Wstawianie reklam do gry

Wasze propozycje, które zostały zrealizowane

 

  • Dragono1313

    Proponowałbym rozwinięcie tematu AI, między innymi o podążanie do wyznaczonych punktów, w celu stworzenia prostej gry wyścigowej albo strażników patrolujących teren.

    • O AI oczywiście myślałem, nawet zająć się nim jakoś bardziej szczegółowo w mini kursie. Jeden QuickTip może nie starczyć na ogarnięcie tak rozległego tematu.

  • GameSite GoPlaY

    Proponował bym dodanie poradnika odnośnie jazdy samochodem

  • JoaN24

    Proponuje zrobić możliwość edycji broni palnej . Czyli że można dodać tłumik, większy magazynek i celownik ;)

  • JoaN24

    Mam jeszcze taki pomysł żeby dodać możliwość robienia scenek między questami np jak postacie rozmawiają między questami to że kamera przechodzi z jednej postaci na drugą . np jak w gothic 3/4

  • GameSite GoPlaY

    Proponuje zrobić quick tip robienia cutscenek

  • Kuba Kokot

    Proponuje zrobić poradnik dotyczący CutScenek jak to wstawić lub jeszcze jak się włącza gre to np są twórcy domyślnie to chyba Powered by Unity3d to możesz zrobić poradnik jak wgrać własne jeszcze… I jeszcze zrób poradnik tworzenia dziennika podczas gry gdzie są zapisywane misje! Tworze grę w kwietniu premiera i chce żeby jak najlepiej wypadła bo mam już wśród kolegów 11 zamówień ;) Na Steama też wrzócę… Więc bardzo bym chciał abyś zrobił takie poradniki, które mi bardzo pomogą! Z góry dzięki!

  • Przy okazji odpowiedzi teraz, małe ogłoszenie: Na wasze komentarze tutaj, nie będę odpowiadał indywidualnie, a bardziej zbiorczo, gdy zbierze się jakaś sensowna liczba wpisów.
    Po dzisiejszym przeglądzie, ogłaszam że na listę wpadają bardzo popularne Cutscenki. Do wcześniej proponowanego QuickTipa z questem dodaje dziennik. I z racji, że raczej nie zajmie dużo czasu, pojawi się robienie własnego ekranu startowego. :)

  • Urbański

    Witam, moja propozycja jest taka aby dodać pływanie w wodzie oraz gdy zanurkuje się to było widać „Podwodny świat”

  • JoaN24

    Mam jeszcze jeden pomysł aby zrobić respawn wrogów. Bo nie ma sensu robić ich 1000 na jednej mapie ;-)

    • Możesz rozwinąć o jaki typ respawnu Ci chodzi?

    • JoaN24

      Chodzi mi o coś takiego że wróg ewentualnie zwierze respawni się np w jakimś budynku i tam będzie zawsze się pojawiał chyba że według gry już tam go ma nie być . Lub zrobić coś takiego że mapa jest w środku sphery i randomowo się pojawiają stwory . Ale w tym drugim wypadku trzeba by było coś zrobić aby nie pojawiały się w środku czegoś co ma na sobie colider bo raczej dziwnie by to wyglądało gdyby np w ścianie jakiegoś budynku był potwór który by zadawał nam obrażenia gdybyśmy obok niego przeszli .

  • Kuba Kokot

    Ja mam pytanie kiedy zaczniesz robić te quicktipy ?

    • Jak tylko znajdę trochę czasu. Obecnie mało publikuje, bo zaczął mi się rok akademicki i próbuję ogarnąć kiedy na co będę miał czas.

    • Kuba Kokot

      Okej mam nadzieje że jak najszybciej bo jest mi to baardzo potrzebne :D Jakby co jestem aktywny na twoim blogu :D

  • Dominik Zedd

    Wstęp do multiplayera FPS :)

    • Multiplayer jest w moich planach, ale raczej na jakiejś prostej gierce, żeby bardziej pokazać zasadę jak to się robi. :)

    • ToMM

      Też jestem za multiplayerem. Bardzo mało informacji w jez. polskim jest dostępnych na ten temat a jednak to ważny element rozgrywki dzisiejszych gier. Trzymam kciuki żeby materiał niebawem się pojawił!

  • Kuba Kokot

    Teraz taka propozycja bardziej zaawansowana jak zrobić taki wybór broni I ogólnie takiego typu ekwipunek itp A przy okazji własną teksture mini mapy i jej położenie ;)

    • Minimapa na pewno będzie, bo sam się tym bardziej interesowałem. :)

    • GameSite GoPlaY

      Taki wybór broni przydał by się w tworzeniu gier na konsole

  • GameSite GoPlaY

    Proponował bym dodanie poradnika do stworzenia możliwości celowania przez lunetę z snajperki lub innej broni z celownikiem

  • Dominik Zedd

    To jeszcze coś innego: System sterowania czołgu bądź innego pojazdu :)

  • Error

    Moje propozycje to:
    1) Quick Time Events (naciśnięcie klawisza kilka razy, graficzny klawisz),
    2) Tryb wychylania i schowania się za przeszkodami- za rogiem jakiegoś budynku,
    3) Prosty Tower Defense
    4) Tryb czołgania się
    5) Spowolnienie czasu podczas strzelania (bullet time)

    na razie to tyle Pozdrawiam ;)

    • OGNISTYSZKQAJDI

      aby zrobić takie chowanie się za rogami zrób po prosu skrypt który uruchamia animację podniesienia broni tak do góry lufą gdy staniemy w danym miejscu w tym samym skrypcie dodaj że gdy klikniemy klawisz D (gdy jesteśmy przy lewym rogu do przesuniemy się w prawo) postać wychyla się w prawo a jak A (gdy jesteśmy przy prawym rogu do przesuniemy się w lewo) to w lewo a jeśli W to postać wychyla się góra a jeśli S to odchodzi od ściany jak zrobisz podeślij skrypt xD

  • Epos2110

    Fajnie by było jakby na tej stronie jeszcze był tutorial o robieniu wybuchających obiektów a’la beczki z prochem, pułapki, miny itd. W przypadku beczki wybuchałaby na strzał, a mina na wejście. Byłoby to dobre uzupełnienie tutorialu o FPS gdzie mamy już rzut granatem, ale same w sobie nie wybuchają :D

  • Barti

    1.Ścinanie drzewa z animacją
    2.System Budowania w stylu gry the Forest
    3. AI Zwierząt dzikich i przyjaznych (np. Wilka i Zająca)

    Bardzo by mi to pomogło z moją grą survival, którą właśnie tworze ;)

  • MJK

    Mam kilka pomysłów, które napisze w oddzielnych komentarzach, żeby osoby które chcą się przyłączyć do proźby plusowały konkretny pomysł, a nie całą liste.

    Gra 2D typu Mario (jest chyba wystarczająco krótka, jeśli wrogowie będą się tylko poruszać w prawo lewo /bez inteligencji/)

  • MJK

    2. Spowolnienie czasu, ale nie tylko w czasie strzeniala. Może się przydać w innych gatunkach gier (np. samochodowki). Zasada działania: po naciśnięciu odpowiedniego przycisku następuje spowolnienie czasu, które trwa przez kilka sekund.

  • MJK

    3. Po dodaniu ulepszeń w drzewku rozwoju postaci następuje zmiana jego wyglądu (nr. gdy zwiększymy siłę to nasza postać będzię bardziej umięśniona). Przydatne gdy kierujemy stworem, którego rozwijamy w trakcie gry.

  • MJK

    4. Trofea. Proszę o poradnik jak zrobić, żeby gra cały czas pamięteła np. ile zabiliśmy wrogów. Po kolejnym otwarciu gry ilość zabitych była dodawana do wcześniejszych. Po przekroczeniu przez nas odpowiedniej ilości było odblokowywane osiągnięcie i jakieś przedmioty w grze.

    • Jest quicktip o robieniu zapisu gry. I w sumie tutaj wystarczy odblokować na pewnej stronie osiagnięcie, gdy jedna z zapisanych danych osiągnie jakąś tam wartość.

  • Dodałem kilka kolejnych pozycji. Nie dużo, bo jak widać, nie idzie mi za szybko praca nad kolejnymi.
    Wybrałem te, które uznałem za ciekawe wyzwanie, których nie da się zrobić w oparciu o to co już jest na blogu i takie, które nadają się na QuickTipa. Tzn. odrzuciłem propozycje typu Prosta platformówka czy Tower Defense, oraz rozwinięcie wątku sztucznej inteligencji czy multiplayera, bo to nie nadaje się na QuickTipa, z prostej przyczyny – Są to na tyle rozległe tematy, że nie zamknę ich w 1-2 wpisach, a takiej długości są w założeniu QuickTipy.

    Tych tematów (AI, Multiplayer i prawdopodobnie Android Tower Defense) podejmę się, ale nie jako QucikTip, a oddzielny kilkuczęściowy tutorial.

  • DafiX

    Fajnie by było nauczyć się jak się robi różne pojazdy np:samochody, śmigłowce, statki, czołgi itd. i poradnik o grze tpp ;)

  • Votan

    W większości współczesnych gier FPS, np. Far Cry, Battlefield, postać gracza jest ‚ucieleśniona tzn widać ręce trzymające karabin, nogi gdy spojrzymy w dół. Prosiłbym o poradnik, jak stworzyć tego typu postać, wraz z potrzebnymi animacjami, chodzenia, biegania, strzelania itp.

  • JoaN24

    Proponował bym zrobić jakieś klasy . W strzelankach np jest szturmowiec, medyk itp a w takim gothicku mag wojownik łucznik . A chodzi mi o to że np każda klasa ma jakąś swoją umiejętność np wzmocniona siła celność lub jakaś magia . Przydało by się to w grach typu rpg lub w czymś innym .

  • Kamil Opolak

    Crafting wraz z Ekwipunkiem.

  • Kamil Opolak

    Crafting, który łączyły się z inwentarzem.

  • Barti

    Mógłbyś pokazać jak stworzyć Mapę świata otwieraną przez przycisk ” M ” podobną jak na zdjęciu:

    No i najlepiej by pokazywał się znacznik gdzie znajduję się aktualnie gracz ;)

    • KamilCh03

      Aby zrobić taką mapę wystarczy ją narysować w gimpie lub paincie następnie dodać kamerę nad całym światem gry, tak aby mapa dobrze pasowała. Napisać ten kod (js):
      var mapa : Texture2d; //tutaj nie jestem pewien co do typu
      var mapaBool : boolean = false;

      function OnGUI ()
      {
      if (mapaBool)
      GUI.Draw(Rect(0,0,Screen.height,Screen.width), mapa);
      }

      function Update ()
      {
      If (Input.GetKeyDown(KeyCode.M)
      mapaBool=!mapaBool;
      }

    • KamilCh03

      Wystarczy zrobić taką mapkę w programie graficznym typu paint. Nad naszym graczem ustawić znaczek, który ma być na mapie jako nasze aktualne miejsce i doać mu nowy layer, np. o nazwie „doMapy”. Nad światem ustawiamy kamerę skierowaną ku dołu, która ma wyświetlać nasz obraz. Do kamery mapy ustawiamy layer „doMapy”jako wyświetlany, a do kamery gracza jako niewyświetlany. W kamerze mapy ustawiamy(tutaj mogę się mylić) deph na wyższy niż jest w kamerze gracza. Następnie do gracza dodajemy ten skrypt (js):

      var mapa : Texture2d;
      var mapaAktyw:boolean =false;
      var kamera : GameObject;

      function Update ()
      {
      if (Input.GetKeyDown(KeyCode.M))
      mapaAktyw = !mapaAktyw;
      if (mapaAktyw)
      kamera.gameObject.SetActive(true);
      else
      kamera.gameObject.SetActive(false;
      }

      Mam nadzieję, że pomogłem i niczego nie napisałem źle, ponieważ piszę z telefonu i nie mam możliwości sprawdzenia. ;)

  • KamilCh03

    Proponuję dodać poradnik na temat ekranu ładowania :)

  • Jeżeli model ma wgrane animację, to powinieneś być w stanie odtworzyć animowanie postaci wzorując się tutorialem,

    • Barti

      Właśnie ma wszystkie animacje lecz nie ma avatara i nie wiem jak taki stworzyć :P

  • Wojciech Derenda

    a jest może możliwośc tworzenia gier strategicznych w Unity 3d

    • Barti

      Jest ;) sam taką kiedyś tworzyłem :P

    • Ogranicza Cie tylko wyobraznia :)

  • Barti

    O czym i kiedy będzie następny QuickTip ? Pytam bo jestem ciekaw :P

    • Myślalem o minimapie i może przy okazji cała mapa jako bonus, bo tematy dość zbliżone. Jeszcze o Inwentarzu. ;) Zobaczę, co mi się bardziej będzie chciało. ;)

    • Barti

      już czekam :D

  • Marek Jaglarz

    Moja propozycja to odtwarzanie strumieni .pls bezpośrednio w Unity. Rozwiązałem to w ten sposób że wywoływane jest jako strona internetowa ale za każdą zmianą strumienia tworzy się nowa zakładka www co nie jest ani wygodne ani eleganckie. ;-)

  • Barti

    Mam propozycję na skrypt, który wykrywa upadek z wysoka czyli z tym większej wysokości spadniemy tym więcej życia nam odbierze :)

  • Paweł Jamroziak

    Proponuje zrobić poradnik na temat sterowania postacią/obiektem na telefonie (gyroscope itp.)

  • Barti

    Mógłbyś pokazać jak stworzyć efekt rozmycia przy ruchu kamery ;)

  • Mythezor

    Bardzo chcialbym zobaczyć animowanie i skryptowanie postaci z kamerą trzecioosobową, np. na gotowym modelu proste animacje chodzenia i biegania.

  • Barti

    Tworzenie animatora dla AI przeciwnika.

  • Alfred Krettino

    Może jak utworzyć pojazd do którego możemy wsiąść i nim jeździć?

  • Starkeys

    Proponuję zrobić zaawansowany ekwipunek i crafting jak grach typu 7 Days To Die

  • Starkeys

    Proponuję stworzyć profesjonalny ekwipunek i krafting przedmiotów jak w grze 7 Days To Die oraz ulepszenie narzędzi jak w minecrafcie lub coś podobnego.

  • ASKAS dev

    proceduralne generowanie terenu

  • xSmouok

    Propozycja stworzenia prostego radia które działałoby na zasadzie że podchodzę naciskam jakiś przycisk leci muzyka naciskam raz jeszcze wyłącza się ;)

  • OGNISTYSZKQAJDI

    zrób poradnik na temat tesselation chodzi o tekstury bardzo fajny sposób na modele np jakiejś brukowej dróżki zamiast modelu po prostu textura która zamienia się w model 3d!!

  • Konrad Kowalus

    Witaj, mam taką propozycję zrób chodzenie czy bieganie po ścianie jak np. w Prototype. :)

    • Barti

      Prototype Ahh :’) Jedna z lepszych gier 4ever :D Szkoda że trzeciej części nie zrobili:(

  • Bochen37

    Mogłoby być, jak dodać muzykę w danym poziomie/scenie.

  • Maciek Hałoń

    jak wymieniać się danym podczas projektowania tworzenia gry np w 5 osobowej grupie.
    jak robić update gry tak jak działa to np na steam że nie pobiera nam się cała gra na nowo tylko update

  • 3ryQ

    Proponuje skrypt na przenoszenie przedmiotów jak w np:Stranded Deep,Amnesia.

  • Proponuje zrobić tutorial jak zmienić lub jak dodać intro do własnej gry w Unity 5

  • Pulpitt

    Czy zrobisz sterowanie samolotem lub jakimś innym pojazdem?

    • Na obecną chwilę nie planuję takiego, przy czym w Unity 5.0 w standardowych assetach, są gotowe skrypty sterowania dla samochodu oraz samolotu.

  • XardoX Gaming

    Wydanie gierki na google playu wraz z reklamami, statystykami, osiągnięciami itp.

  • Starkeys

    Może pokażesz jak zrobić kosmiczny analizator wygląd interface analizatora jak na obrazkach

  • Starkeys

    Może pokażesz jak zrobić kosmiczny analizator wygląd interface analizatora jak na obrazkach

  • Starkeys

    Może pokażesz jak zrobić craft book wygląd interface craft booka jak na obrazkach

  • Wojo

    Jeżeli pojawią się poradniki w 2D to prosiłbym o przezroczystość budynku po tym jak przejdziemy przez drzwi (widac to co jest w środku :P)

  • TheCswPL

    Ja proponuję żebyś zrobił dokładny poradnik jak zrobić multiplayer bo długo szukam i nie mogę znaleźć a mam już dużo zrobione ale bez tego nie ruszę.

  • Robror

    W celu urozmaicenia rozgrywki w naszego fps’a, proponuję dodać system punktowy tzn. Gra toczy się np. do 5 ptk. Kiedy zostaniemy trafieni, punkt dostaje tag „Enemy”, a kiedy my trafimy do punkt dostanie tag „PlayerStats”.

    • Jeśli połączysz sobie tutorial FPSa z tutorialem o zdobywaniu punktów, powinno udać Ci się to zrobić.

  • Mecanim na Unity 5

  • Może coś o RAIN

    • Na pewno będę pisał o AI, ale raczej jak je napisać samemu od podstaw. Myślę, że w okolicach tych wakacji, będą pierwsze materiały na ten temat.

  • Kamil

    Mógłbyś stworzyć tutorial tworzenia zaawansowanego terenu nie QuickTip tylko pełny tutorial

  • Aksolotly

    Witam, ja z kolei proszę o tutorial wyjaśniający działanie nav-meshy
    kompletnie nie ogarniam kiedy tego używać a kiedy nie
    robię grę rpg(prościutką, jak za rok się okażę że fajnie wychodzi to może coś z tego zrobię)

    Jest np. kontroler do chodzenia tam gdzie się kliknie(tzw. click2move) ale działa tylko na płaskim terenie(nawet po dodaniu materiału fizycznego maxFriction) oczywiście parametrami rigidbody też się bawiłem.
    I tutorial na temat prostego kontrolera rpg właśnie – czyli obracanie kamerą po orbicie(w sumie umiem to ale niech inni się też nauczą ;) ) oraz chodzenie po zakrzywionym terenie(właśnie click2move) i nie na zasadzie navmesha tylko czegoś innego najlepiej ;)

  • Bartek

    Fajnym pomyslem byl by tutorial, odnośnie multiplayer. Host na jakimś serwerze dedykowanym, gracze mogli by dołączać. Stan gry dla poszczególnych graczy by był zapisywany na serwerze. czyli ich statystyki itp itd. nie korzystając z photon pun. tylko abyśmy mogli ustalić ilość slotów anie tylko 8. w Języku Polskim nie widziałem jeszcze takiego poradnika :)

  • Krzysiek Konis Konarski

    Mam propozycję.
    Stwórz poradnik o systemie pływania w unity 5, bo w unity 4 mój inny poradnik nie działa.

  • Patryk Atłas

    Witam

  • Jar

    Moją propozycją jest poradnik jak zrobić konsole wewnątrz gry, gdzie po wpisaniu jakiejś komendy coś by się stało np. przed nami pojawił się przeciwnik albo dodało nam jakieś przedmioty do ekwipunku.

  • Kielbass

    jak wystrzelić obiekt (pocisk) za pomocą np. AddForce() tak aby trafił w inny poruszający się obiekt. np skrypt dla działka sterowanego przez komputer?

  • Krystian Dubiel (RudolfxDPL)

    Moja propozycja to możliwość destrukcji podłoża (np. kopanie jakiegoś obszaru łopatą). Nie chodzi mi o takie niszczenie jak w minecrafcie że na 1 kratkę. Spotkałem się w wielu grach z wolny budowaniem (chodzi o dowolne rozmieszczenie budowli jak w Unturned czy The Forest) ale nigdy z możliwością wolnego kopania surowców czy wolnego usuwania podłoża.

  • Jakub Kwiatkowski

    Animacja kamery w Unity. W tutorialu o Cutscene stworzyłeś animację kamer opartą o podążanie za obiektem i zmianę kamery na inną, a bardziej przydałaby się animacja samej kamery z użyciem Krzywych Animacji (Animation Curves – https://docs.unity3d.com/Manual/animeditor-AnimationCurves.html), bo nawet po angielsku jest trudno znaleźć porządny tutorial krok po kroku.

  • Pawel Spychalski

    1.proponuje serie podobna do tej w ktorej pokazywales krok po kroku jak zrobic gre fps
    proponuje pokazanie teraz w tym samym stylu poradnika jak zrobic platformowke 2D

    2. poradnik

    Mam nadziej ze pomysly sie podoba!

  • Miłosz Klim

    Przełączanie się między dwoma grywalnymi postaciami

  • Michał L

    Tworzę grę FPS i chciałbym żebyś stworzył tutorial do RAIN AI (https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/content/23569) ponieważ potrzebuję AI a system RAIN jest rozbudowany a nie umiem z niego korzystać.

  • GameSite GoPlaY

    Proponuje stworzyć poradnik jak zrobić kontynuowanie gry, tzw. włączamy ponownie grę i za pomocą odpowiedniej opcji w menu przenosimy się do ostatniego miejsca

  • GameSite GoPlaY

    Jak zrobić wprowadzanie do gry takich danych jak np. imię / nick naszej postaci

  • TheCswPL

    Propozycja pokaż co zrobić żeby w Unity dało się przez neta robić 1 projekt z kolegom bo potrzebne mi to(znaczy przydało by się).

  • GameSite GoPlaY

    Przydał by się poradnik tworzenia elementu którego da się przeczytać tzw. w wielu grach jest tak że jak leży gdzieś gazeta to poprzez np. naciśnięcie odpowiedniego przycisku można przeczytać jej treść. Nie musiałbyś użyć w poradniku żadnej tekstury – po prostu szary prostokąt z tekstem na ekranie.

  • Jasiek

    Witam, Ten pana poradnik o tym zawansowanym systemie zapisywania to zapisuje wszystko czy tylko pozycje? Bo ja posiadam ten asset easysave wiec mógłbym panu podesłać, a pan by mógł z niego zrobic poradnik.. Bo on jest bardzoo rozbudowany..

    • Może zapisać wszystko, tylko trzeba go dobrze uzupełnić. Kod jest przykładowy i pokazuje zasadę działania, należy rozwiązanie dostosować do swoich potrzeb.

      A to co proponujesz, byłoby raczej nielegalnym rozpowszechnianiem oprogramowania.

  • daniel

    mam pytanie czy ktos ma lub moze zrobic tutorial menu wyboru odpowiedzi ( decyzji ) takie jak w mass efect

  • GameSite GoPlaY

    Witam, czy zna ktoś jakieś anglojęzyczne strony z dobrymi tuturialami do Unity 3D?

  • Kacper Grochowski

    mógłbyś zrobić tutorial z czystego c#.
    czy zajmujesz się tylko unity?

    • A co dokładniej z czystego C# by Cię interesowało?

    • Kacper Grochowski

      jak używać obrazów, dzwięku
      uruchomienie void po naciśnieńciu klawisza
      pętle.

      czy różni MonoDevelop-Unity od MonoDevelop.
      czy da się całe MonoDevelop można zainstalować na pendrive i odpalić na innym komputerze bez instalowania czego kowliek.