Dzień dobry,

newsów dziś mamy sporo, bo sporo mamy współprac i zakupów, trochę o sprzedaży i sporo o AI

Zapraszam!

Newsy z GameDevu

  1. Duża afera wokół SimFabric, gdzie sąd orzekł nieważność emisji akcji spółki. Jeśli wyrok się uprawomocni, spółka będzie zmuszona do zwrotu pieniędzy akcjonariuszom, którzy pozyskali akcje:
    https://polskigamedev.pl/simfabric-sad-orzekl-niewaznosc-emisji-akcji/
  2. Moonlit ma nowego prezesa – Jakuba Rozenka, związanego wcześniej z Metropolis, Techlandem, CreativeForge, Ancient Games i Gambit Games. Po zmianie prezesa PlayWay, który wcześniej odcinał się od Moonlit teraz jest chętny wspomóc spółkę finansowo:
    https://polskigamedev.pl/moonlit-nowy-prezes-i-nowy-pomysl2/
  3. Nintendo Switch wspiera emulację gier z GameBoysa Advanced i robi to dobrze:
    https://kotaku.com/nintendo-switch-online-worth-it-zelda-mario-emulation-1850123109
  4. Draw Distance i Bloober Team połączyły siły, pracując nad nową produkcją:
    https://www.gram.pl/news/dwie-polskie-ekipy-lacza-sily-bloober-team-i-draw-distance-zapowiadaja-project-m
  5. Pojawił się raport, wedle którego Game Pass obniża sprzedaż gier, kiedy jeszcze niedawno Microsoft twierdził, że jest odwrotnie:
    https://www.gram.pl/news/microsoft-xbox-game-pass-kanibalizuje-sprzedaz-gier-interesujacy-raport-cma-w-sieci-afera-kontrowersje
  6. Roblox notuje kolejne rekordy zysków, ale przy okazji kończy rok 2022 z miliardem dolarów straty:
    https://www.gamesindustry.biz/roblox-reports-a-nearly-1bn-net-loss-during-2022
  7. Telltale pozyskało $8M z funduszy inwestycyjnych Hiro Capital i Skybound. Studio obecnie pracuje nad nie zapowiedzianą grą:
    https://www.gamesindustry.biz/telltale-raises-8m-from-hiro-capital-and-skybound
  8. Kilku weteranów branży założyło Gamedev Found, który ma wspierać europejskich twórców finansowo oraz wsparciem mentorskim:
    https://www.gamesindustry.biz/industry-professionals-unveil-the-gamedev-fund
  9. Savvy Games Groups zainwestowało $265M w chińską firmę esportową VSPO:
    https://www.gamesindustry.biz/savvy-games-groups-invests-265m-in-chinese-esports-firm-vspo
  10. Embracer zanotował wzrost sprzedaży o 128% w 3 kwartale, ale jego organiczny wzrost spowolnił. o 3%, co głównie wynika ze spadku wydanych gier na konsole i PC:
    https://www.gamesindustry.biz/embracer-sales-up-128-during-q3-but-organic-growth-down
  11. 2K zadecydowało, że nową szefową studia Firaxis zostanie Heather Hazen. Hazen dołączyła do studia w 2020 roku jako COO, wcześniej pracowała między innymi jako producent wykonawczy przy Fortnite. Jej awans wiąże się z odejściem Steve’a Martina. Dodatkowo studio opuści Jake Solomon, czyli dyrektor kreatywny odpowiadający za serię XCOM i Marvel’s Midnight Suns:
    https://www.gamesindustry.biz/2k-promotes-heather-hazen-to-studio-head-of-firaxis-games
  12. Chiński rząd rozważa wprowadzenie kolejnych ograniczeń dla młodych graczy. Nie wiemy, co mają na myśli, ale niedawno chwalili się, że ich ograniczenia rozwiązały problem uzależnienia od gier:
    https://www.gamedeveloper.com/business/report-china-considering-further-restrictions-for-young-players
  13. Arabia Saudyjska (dokładniej jej narodowy fundusz do spraw inwestycji) planuje zakup kolejnych studiów związanych z grami. Mowa tu o Nintendo (z obecnych 6% do 7.08%), Capcom i Nexon (po około 5%):
    https://www.gamedeveloper.com/business/saudi-arabia-investment-fund-increases-stake-in-nintendo
  14. Ten sam fundusz inwestuje również w EA (wzrost inwestycji z 5.1% do 5.8%, oraz Take-Two z 5.3% do 6.8%:
    https://www.gamedeveloper.com/business/saudi-wealth-fund-increases-stakes-in-ea-and-take-two-interactive
  15. Ghost Ship studio stojące za Deep Rock Galactiv otwiera dział wydawniczy, który ma pomóc studiom indie:
    https://www.gamedeveloper.com/business/deep-rock-galactic-dev-ghost-ship-opens-publishing-division-to-create-indie-launchpad-
  16. Andrew Eiche został CEO w Owlchemy Labs, czyli należącego do Google studia pracującego nad VRem. Eiche dołączył do studia w 2015 jako producent gry Job Simulator, a później przy Rick and Morty: Virtual Rick-ality. Od 2018 był CTO:
    https://www.gamedeveloper.com/business/andrew-eiche-named-ceo-of-job-simulator-developer-owlchemy-labs
  17. Powstało nowe studio – WildLight Entertainment tworzone przez weteranów ze studiów takich jak Respawn, Naughty Dog:
    https://www.gamedeveloper.com/business/new-studio-wildlight-entertainment-formed-by-triple-a-game-veterans
  18. SEGA podnosi pensje wszystkich pracowników o 30%, co ma stworzyć przyjaźniejsze warunki do pracy:
    https://www.gamedeveloper.com/business/sega-increasing-average-monthly-salary-of-workers-by-30-percent
  19. Regulatorzy w Wielkiej Brytanii wprowadzają wytyczne dla twórców gier, mające chronić graczy przed 18 rokiem życia. Regulacje mówią o przypomnieniach o przerwie od gry. Wyłączeniu profilowania marketingowego, czy rezygnację z zachęt do potencjalnie niebezpiecznych zachowań u młodych graczy jak zakładanie kont w Social Mediach.
    https://www.gamedeveloper.com/business/uk-regulatory-board-issues-new-game-focused-data-protection-requests
  20. EA jest bliskie dopięcia kontraktu z angielską profesjonalną ligą piłkarską Premier League wartego £500M. Przypomnę, EA rozstało się z FIFA, która planuje swoją grę piłkarską. Wykupienie najpopularniejszej ligi przez EA to mocny krok:
    https://80.lv/articles/ea-sports-is-close-to-signing-a-gbp500m-deal-with-the-premiere-league/
  21. W styczniu 2023, sprzedaż gier spadła o 5% do kwoty $4.3 miliarda w USA:
    https://80.lv/articles/us-video-game-spending-dropped-5-in-january-2023/
  22. Powstał Glaze, czyli narzędzie do ochrony grafik przed AI. Narzędzie nakłada na obraz drobne, niewidoczne dla człowieka zmiany, które po przepuszczenu przez algorytmy AI totalnie zniekształcają obraz:
    https://80.lv/articles/glaze-a-tool-to-protect-artists-from-ai-theft/
  23. Jeśli ktoś lubi technikalia, to Sony udostępniło film w którym pokazuje jak stworzony został PlayStation VR2:
    https://80.lv/articles/sony-shows-what-playstation-vr2-is-made-of/
  24. Pojawiła się formalna grupa artystów – EGAIR, która będzie walczyła o uregulowanie prawne wykorzystania AI:
    https://80.lv/articles/egair-a-european-initiative-aimed-to-regulate-the-use-of-ai/
  25. Na GDC 2023, Epic ma zaprezentować możliwości Unreal Engine 5.2:
    https://80.lv/articles/epic-games-will-showcase-unreal-engine-5-2-s-features-during-gdc-2023/
  26. NetEase wprowadzi ChatGPT do Justice Online Mobile. Chat ma sprawić, że dostaniemy pełne emocji, sensowne rozmowy, do tego z voiceoverem. Jako przykład pada sytuacja pary, która po rozłące ma opowiadać graczowi jak bardzo za sobą tęskni:
    https://80.lv/articles/netease-will-implement-chatgpt-in-justice-online-mobile/

Kulturka – czyli z gierkami związane

  1. Kilka popularnych anime – Death Note, Sailor Moon, Naruto, zostało za darmo udostępnionych na YouTube:
    https://kotaku.com/viz-anime-youtube-death-note-sailor-moon-hunter-naruto-1850129446
  2. Pojawił się pierwszy zwiastun filmu o Tetrisie – spokojnie o założycielu Tetris Company, nie mam fabularyzowanego filmu o klockach:
    https://www.gram.pl/news/tetris-pierwszy-oficjalny-zwiastun-trailer-opowiesc-o-henku-rogersie-film-filmy-popkultura
  3. Powstaje kolejny spinoff serialu z uniwersum Wiedźmina, ma opowiadać o losach Szczurów. Genialny materiał na serial, ale patrząc jak uniwersum jest traktowane przez Wiedźmina, spodziewam się kichy:
    https://www.gram.pl/news/powstaje-kolejny-serial-ze-swiata-wiedzmina-produkcja-bedzie-powstawac-w-afryce

Kącik naukowy – czyli fajne kursy

  1. Fajny kurs od Epic na temat inklusywnego game designu, czyli jak robić gry dla wszystkich:
    https://www.unrealengine.com/en-US/spotlights/designing-for-everyone-teaching-inclusive-design-with-unreal-engine
  2. Podranik edukacyjny na temat oswietlenia w Unreal Engine 5:
    https://www.unrealengine.com/en-US/blog/download-the-lighting-in-unreal-engine-5-for-educators-and-students-guide
  3. Kurs na temat animacji w Unity:
    https://www.youtube.com/watch?v=_GmpouP1-zo
  4. Poradnik jak budować gry przyjazne osobom z autyzmem:
    https://www.gamesindustry.biz/how-to-design-autistic-friendly-games
  5. Kilkuczęściowy poradnik (w momencie kiedy piszę newsletter dostępne są 2 części) o tym jak napisać grę z wykorzystaniem Vite, BabylonJS i TypeScript:
    https://gamedev.net/tutorials/programming/general-and-gameplay-programming/part-one-creating-a-game-using-vite-babylonjs-and-typescript-a-basic-scene-with-objects-r5934/
  6. Ciekawy wywiad o tym jak stworzono jeden z najlepszych systemów dla niewidomych graczy w The Last of US:
    https://80.lv/articles/making-the-last-of-us-accessible-for-blind-players/
  7. Tutorial na temat Texel Density i tego jak go wykorzystać do dobrania odpowiednich rozmiarów tekstur:
    https://80.lv/articles/anthony-o-donnell-s-new-tutorial-on-texel-density/

Strefa okazji – bundle i darmówki

  1. Unreal Military Game Assets:
    https://www.humblebundle.com/software/unreal-military-game-assets-software?partner=mwin
  2. Learn to make games in Unreal Engine 5:
    https://www.humblebundle.com/software/learn-to-make-games-in-unreal-engine-5-software?partner=mwin
  3. The Complete GameMaking Collection:
    https://www.humblebundle.com/software/learn-to-make-games-in-unreal-engine-5-software?partner=mwin

Duże premiery

21 lutego:

Like a Dragon: Ishin – PC, PS4, PS5, XONE, XSX
Harvest Moon: Back to Nature – PS4, PS5

22 lutego:

After the Fall – PS5
Cities: VR – Enhanced Edition – PS5
Horizon: Call of the Mountain – PS5

23 lutego:

Blood Bowl 3 – PC, PS4, PS5, XONE, XSX
Company of Heroes 3 – PC
Sons of the Forest – PC [Wczesny Dostęp]

24 lutego:

Kerbal Space Program 2 – PC [Wczesny Dostęp]
Octopath Traveler II – PC, PS4, PS5, Switch
SimAirport – XONE

MarWinowe pole

U mnie w sumie, póki co cicho, ale dalej pracuje!

Tyle ode mnie, dzięki za uwagę, cześć!

Gamedevowy mem na dobry początek tygodnia