Dzień dobry,

Ci, którzy narzekają, że jest dużo scrollowania do mema na końcu, dziś się uciesza, bo tydzień był raczej spokojny.

Zapraszam!

Newsy z GameDevu

  1. Pojawiał się weraja 4.0 silnika Godot. Lista zmian w linku:
    https://godotengine.org/article/godot-4-0-sets-sail/
  2. Prezydent Square Enix – Yosuke Matuda od czerwca przestanie pełnić swoją funkcję. Zmiana podyktowana jest dynamicznie zmieniającymi się warunkami w branży. Matsuda mocno naciskał, że NFT to przyszłość.
    https://80.lv/articles/square-enix-president-yosuke-matsuda-to-step-down-in-june/
  3. Współtwórca Diablo Erich Schaefer dołącza do Moon Beast Productions, gdzie zostanie dyrektorem kreatywnym.
    https://80.lv/articles/diablo-co-creator-erich-schaefer-joins-moon-beast-productions/
  4. Można się zapisać do nagród Pixel Awards rozdawanych przy okazji Pixel Heaven.
    https://polskigamedev.pl/zglos-gre-do-konkursu-pixel-awards-europe-2023/
  5. Dwie firmy podzieliły się swoimi tipami jak zdobyć pracę. Techland i Naughty Dog:
    https://80.lv/articles/tips-on-landing-a-job-from-techland/
    https://80.lv/articles/tips-on-landing-a-job-from-naughty-dog/
  6. EA zamyka studio Baton Rouge, czyli w zasadzie całe QA Apex Legends.
    https://80.lv/articles/ea-reportedly-laid-off-200-apex-legends-qa-testers-during-zoom-call/
  7. Zyski z rynku konsolowego na świecie spadły o 7,8% w roku 2022. Główną przyczyną jest słaba dostępność konsol nowej generacji:
    https://80.lv/articles/global-console-gaming-market-dropped-7-8-in-2022/
  8. Artystka Michalina Gąsienica-Laskowy pokazała narzędzie do Houdiniego, które pozwala tworzyć efekty zniszczeń w budynkach:
    https://80.lv/articles/procedural-houdini-powered-tool-for-creating-buildings-demonstrated/
  9. Luminous Productions odpowiedzialne za Forspoken od 1 marca, zostało wchłonięte przez Square Enix i tym samym przestanie być niezależnym bytem:
    https://80.lv/articles/forspoken-dev-luminous-productions-will-no-longer-exist-as-a-separate-studio/
  10. Rząd USA nie jest zadowolony z tego, jak twórcy gier radzą sobie ze śledzeniem i wyrzucaniem toksycznych graczy ze swoich gier.
    https://www.gamedeveloper.com/business/u-s-rep-could-legislate-to-challenge-game-companies-over-online-harassment
  11. Blizzard wyrzucił z pracy dwóch pracowników, którzy nie chcieli wrócić do biura z pracy zdalnej. Teraz związki zawodowe wytaczają im proces:
    https://www.gamedeveloper.com/business/cwa-says-activision-blizzard-fired-staff-who-lambasted-return-to-office-policy
  12. Ubisoft Montpellier straciło swojego dyrektora zarządzającego Guillaume Carmona, związane jest to ze śledztwem toczonym w sprawie jego osoby:
    https://www.gamedeveloper.com/business/ubisoft-montpellier-loses-managing-direct-amidst-labor-investigation
  13. Playtika znany wydawca gier mobilnych stwierdził, że nie będzie produkował, ani wydawał nowych gier, dopóki rynek się nie zmieni. Zamiast tego skupią się na inwestycji w studia z dużym potencjałem na wzrost.
    https://www.gamesindustry.biz/playtika-no-longer-launching-or-developing-until-market-challenges-ease
  14. W Wielkiej Brytanii wystartował program wsparcia dla twórców gier:
    https://www.gamesindustry.biz/indielab-unveils-uk-wide-games-accelerator-program
  15. W ramach procesu Microsoft vs Sony, zieloni dostaną dostęp do umów Sony z zewnętrznymi studiami:
    https://www.gram.pl/news/sony-ma-powazny-problem-japonczycy-ujawnia-swoje-umowy-z-zewnetrznymi-studiami

Kulturka – czyli z gierkami związane

  1. Mamy dostać adaptację filmową Dead By Daylight:
    https://80.lv/articles/dead-by-daylight-will-get-a-movie-adaptation/
  2. Netflix pracuje nad poklatkowym filmem z uniwersum Pokemon:
    https://www.gamesindustry.biz/netflix-working-on-stop-motion-pokemon-series-news-in-brief

Kącik naukowy – czyli fajne kursy

  1. Fajna analiza wody w Timberborn
    https://www.gamedeveloper.com/design/deep-dive-timberborn-s-water-mechanics
  2. Ciekawa historia kanału YouTube, który został wydawcą gier:
    https://www.gamesindustry.biz/bigmodes-journey-from-youtubers-to-publishers

Strefa okazji – bundle i darmówki

  1. Darmowa paczka assetów związanych z animacją postaci do Unreal Engine:
    https://www.unrealengine.com/en-US/blog/free-control-rig-and-mannequin-asset-packs-now-available-for-real-time-animators
  2. Unreal Engine udostępnił za darmo Old West, czyli swój projekt rodem z dzikiego zachodu, na którym można się uczyć level designu.
    https://80.lv/articles/epic-games-old-west-learning-project-is-now-available-for-free/
  3. Paczka ebooków do nauki ogólnych zasad programowania:
    https://www.humblebundle.com/books/think-like-programmer-no-starch-books?partner=mwin
  4. Do kompletu paczka ebooków na temat Unreal Engine 5:
    https://www.humblebundle.com/books/unreal-game-development-packt-encore-books?partner=mwin
  5. Paczka uroczych assetów low poly:
    https://www.humblebundle.com/software/syntys-polygon-game-dev-assets-bundle-3-software?partner=mwin
  6. Paczka assetów militarnych do Unity:
    https://www.humblebundle.com/software/unreal-military-game-assets-software?partner=mwin
  7. Zestaw wideo kursów do Unity dla początkujących:
    https://www.humblebundle.com/software/learn-to-make-survival-games-with-unity-software?partner=mwin

Duże premiery

6 marca:

Dead Cells: Return to Castlevania – PC, PS4, XONE, Switch

7 marca:

Hotel Renovator – PC, PS5, XSX
Outlanders – PC
Rogue Spirit – PC

8 marca:

Contraband Police – PC

9 marca:

Clash: Artifacts of Chaos – PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse – PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Know by Heart – Switch
Settlement Survival – AND, iOS
The Last Spell – PC, PS4, PS5, Switch
Tiny Troppers: Global Ops – PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Transport Fever 2: Console Edition – PS4, PS5, XONE, XSX

10 marca

Big Ambitions – PC [Wczesny dostęp]
Bleak Faith: Forsaken – PC
DC’s Justice League: Cosmic Chaos – PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch

11 marca

Flashout 3 – XONE

MarWinowe pole

Ostatnie dni trochę podziałały. Po pierwsze, mamy Discorda:
https://discord.gg/veAC95vc
Ogólnie założyłem go, bo Social Media tną zasięgi jak głupie. Na Facebooku niby śledzi mnie ponad 1000 osób, a kliki są małe. Na Twitterze od Panowania Muska jeszcze gorzej.

Dlatego, możecie sobie na Discordzie zasubować kanał ogłoszeń, który będzie informował o nowych filmach i wpisach na blogu, albo drugi, który będzie informował o nowych wydaniach GameDevówki.

Oczywiście, jeśli macie ochotę, możecie też rozmawiać z innymi o gierkach i designie, do czego zachęcam.

Druga sprawa to są postępy z filmami, mam nagrane audio do dwóch filmów. Jeden to temat, który miał być w lutym, a drugi to taki eksperymentalny pomysł, zobaczymy, jak wyjdzie.

Tyle ode mnie, dzięki za uwagę, cześć!

Gamedevowy mem na dobry początek tygodnia