Dzień dobry,
newslettera nie było przez 2 tygodnie z powodu mojego urlopu, ale już wracam do was z garścią najświeższych newsów ze świata GameDevu!
Zapraszam!
Newsy z GameDevu
- Pojawił się Stratusgfx, czyli silnik do generowania 3D udostępniony jako Open Source.
https://80.lv/articles/stratusgfx-open-source-real-time-3d-rendering-engine/ - Denuvo, firma odpowiedzialna, za często kontrowersyjne zabezpieczenia przed piractwem gier (które często więcej problemów sprawiają uczciwym graczom), wydała e-booka o tym, jakie zagrożenia czyhają za emulacją gier. Ja jeszcze nie czytałem, więc nie wiem, czy warto. :)
https://80.lv/articles/denuvo-publishes-an-ebook-about-the-risks-of-game-emulation/ - AI mocno wchodzi do naszego świata, nie inaczej jest z GameDevem, gdzie Twórcy Persony już napominają, że AI powinno na stałe zagościć w procesie tworzenia gry:
https://80.lv/articles/persona-producer-wants-to-implement-ai-in-concept-development/ - Mark Darrah – były producent w BioWare powraca do firmy, aby pomóc w dokończeniu nadchodzącego Dragon Age. Mark ma swój kanał na YouTube, gdzie opowiada o grach, warto śledzić.
https://80.lv/articles/ex-bioware-executive-producer-is-back-to-help-with-dragon-age-dreadwolf/ - Potwierdziło się, że w tym roku, również nie odbędzie się E3:
https://kotaku.com/when-is-e3-canceled-electronic-expo-summer-games-fest-1850285081 - Filmy pokazujące jak powstają dźwięki do gier na przykładzie God of War:
https://kotaku.com/god-of-war-ragnarok-sound-effects-making-of-foley-1850281671 - Australia szykuje prawo, wedle którego wszystkie gry z elementami hazardowymi jak lootboxy będą od 18 lat:
https://kotaku.com/gambling-video-games-loot-box-lootbox-australia-laws-1850280837 - EA zwalnia 800 osób, po ogłoszeniu rekordowych zysków:
https://kotaku.com/ea-layoffs-jobs-andrew-wilson-profits-electronic-arts-1850281078 - Dark and Darker, które było hitem festiwalu dem na Steam, zostało zdjęte z platforrmy z powodu podejrzeń, o kradzież assetów:
https://kotaku.com/dark-and-darker-nexon-ironmace-pc-korea-police-legal-1850267232 - Chris Avalone został oczyszczony z zarzutów o molestowanie i ma otrzymać 7 cyfrowe odszkodowanie:
https://kotaku.com/fallout-new-vegas-avellone-sexual-misconduct-libel-1850270184 - Mimo że CD Projekt RED nie wydał ani jednej gry, to ich przychody ciągle rosną:
https://www.gamedeveloper.com/business/-i-witcher-3-i-i-cyberpunk-2077-i-still-drive-cd-projekt-red-s-revenue-growth - Rozdano nagrody BAFTA, najlepszą grą zostało VAMPIRE SURVIVORS.
https://www.bafta.org/games/awards/2023-nominations-winners - Steam kończy ze wsparciem Windowsa 7 i 8:
https://www.gamedeveloper.com/business/steam-to-end-support-for-windows-7-and-windows-8-in-2024 - Powstało nowe studio Lighthouse Games, a jego założycielem jest Gavin Raeburn, który wcześniej odpowiedzialny był za Forza Horizon.
https://www.gamedeveloper.com/business/new-studio-lighthouse-games-formed-by-forza-horizon-s-gavin-raeburn - Disney zwalnia 7000 pracowników i zamyka swój oddział od Metaverse:
https://www.gamesindustry.biz/disney-to-lay-off-7000-staff-shuts-down-metaverse-division - Związki zawodowe we Francji oskarżają Ubisoft o złe zarządzanie i doprowadzenie pracowników do wypalenie, przez cranch i potrzebę pracy czasami po 14 godzin dziennie:
https://www.gamesindustry.biz/french-union-accuses-ubisoft-paris-of-crunch-mismanagement - Roblox ukryje reklamy dla graczy poniżej 13 roku życia:
https://www.gamesindustry.biz/roblox-will-hide-ads-for-users-13-and-under - Japończycy nie mają nic przeciwko przejęciu Activision-Blizzard przez Microsoft:
https://www.gamesindustry.biz/microsofts-activision-acquisition-approved-by-japanese-regulator - Take-Two kupuje GameClub, czyli serwis z grami mobilnymi w modelu subskrypcyjnym
https://www.gamesindustry.biz/take-two-acquires-mobile-games-subscription-service-gameclub - CEO Team17 Debbie Bestwick ustępuje ze swojej roli. Dalej zostaje w firmie, ale nie będzie już pełniła roli wykonawczej:
https://www.gamesindustry.biz/team17-ceo-debbie-bestwick-to-step-down - Projekt Sirius, czyli nowa gra w świecie Wiedźmina został zrestartowany:
https://www.gram.pl/news/wiedzmin-cd-projekt-red-wyjasnia-dlaczego-zdecydowal-sie-na-restart-projektu-sirius-polskie-gry-rpg - People Can Fly ma nowego akcjonariusza – koreańską firmę Krafton, która pozyskała 10% firmy i ma pierwszeństwo do wydania nowych gier studia.
https://www.gram.pl/news/people-can-fly-ma-nowego-akcjonariusza-jest-nim-koreanska-firma-krafton
Kulturka – czyli z gierkami związane
- Film Dungeon & Dragons: Honor Złodzieja ma duże szansę na okazanie się sukcesem:
https://www.gram.pl/news/dungeons-dragons-zlodziejski-honor-bedzie-hitem-pokazy-przedpremierowe-zapowiadaja-dobry-start - Twórcy filmy John Wick 4 przyznają, że jedną ze scen w całości zainspirowała gra The Hong Kong Massacre:
https://www.gram.pl/news/john-wick-4-lionsgate-chad-stahelski-jedna-ze-scen-byla-zainspirowana-gra-niezalezna-z-2019-roku-ciekawostki
Kącik naukowy – czyli fajne kursy
- Zgrabny tutorial na temat proceduralnego generowania w Unity:
https://80.lv/articles/tutorial-procedural-generation-in-unity/ - Pokazówka na co stać nowego Unreal Engine:
https://www.youtube.com/watch?v=uAYl2rOtgM4
Strefa okazji – bundle i darmówki
- Bardzo fajna paczka ebooków na temat designu i AI w grach. Nie są to tylko poradniki, ale też książki które pokazują ciekawe zagadnienia z designu i mogą zaciekawić przeciętnego gracza, który nie myśli o karierze w GameDevie:
https://www.humblebundle.com/books/game-design-and-ai-featuring-steve-rabin-taylor-francis-books?partner=mwin - Paczka ebooków na temat lore Blizzarda:
https://www.humblebundle.com/books/blizzard-entertainment-legends-lore-books?partner=mwin - Muzyczka do wykorzystania w grach i wideo:
https://www.humblebundle.com/software/epic-royaltyfree-music-collection-software?partner=mwin
Duże premiery
4 kwietnia:
Road 96: Mile 0 – PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
6 kwietnia:
Curse of the Sea Rats – PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Everspace 2 – PC
Liberte – PC
7 kwietnia:
EA Sports PGA Tour – PC, PS5, XSX
MarWinowe pole
Troszkę z opóźnieniem ale wrzuciłem brakującą wersję tekstową ostatniego materiału:
https://mwin.pl/dlaczego-w-misji-eskortowej-powinien-byc-koszt-na-smieci/
Również, jeśli nie lubicie Canvy, ale chcielibyście coś podobnego, to pojawiła się też recenzja Visme:
https://mwin.pl/visme-czyli-konkurencja-dla-canvy/
Gamedevowy mem na dobry początek tygodnia
