Czyli jak i gdzie sprzedać swoją grę.
Gry Mobilne
Nie oszukujmy się, na rynku głównie w grę wchodzą Android, iOS i Windows Phone. Każdy ma swój oficjalny sklep i to one będą się tutaj liczyć.
W przypadku podziału zysku, procent dotyczy tylko mikropłatności (płatności w grze) oraz zysków ze sprzedaży samej aplikacji. Reklamy wewnątrz gry, najczęściej pochodzą z jakiegoś innego źródła i firmy nie pobierają za nie opłat.
Google Play
- System operacyjny: Android
- Liczba gier w serwisie: > 1 300 000
- Podział zysków: 70% – 30% (Na korzyść wydającego)
- Metoda zatwierdzenia: Przez zespół Google
- Metody zarabiania: Sprzedaż aplikacji, Mikropłatności, Reklamy
- Sposób monetyzacji zysków: Nie znalazłem.
- Wymagania dla Developera: Przy rejestracji wymagana jednorazowa opłata wynosząca $25.
- Wymagania aplikacji: Wymienione tutaj: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/4407611
Apple Store
- System operacyjny: iOS
- Liczba gier w serwisie: > 250 000
- Podział zysków: 70% – 30% (Na korzyść wydającego)
- Metoda zatwierdzenia: Przez zespół Apple
- Metody zarabiania: Sprzedaż aplikacji, Mikropłatności, Reklamy, sprzedaż pakietowa aplikacji dla firm i szkół
- Sposób monetyzacji zysków: Otrzymujesz zyski co miesiąc
- Wymagania dla Developera: Wymagana licencja. Rok personalnej: $99, firmowa: $299
- Wymagania aplikacji: Trzeba posiadać system OSX, reszta wymieniona tutaj: https://developer.apple.com/app-store/review/
Windows Store
- System operacyjny: Windows Phone
- Liczba gier w serwisie: > 190 000 (aplikacji)
- Podział zysków: 70% – 30%, po przekroczeniu $10 000: 80% – 20% (Na korzyść wydającego)
- Metoda zatwierdzenia: Przez zespół Microsoftu
- Metody zarabiania: Sprzedaż aplikacji, Mikropłatności, Reklamy
- Sposób monetyzacji zysków: Wypłacana po przekroczeniu $200 ze sprzedaży (do kieszeni trafia 70% z tego). Microsoft zajmuje się podatkami.
- Wymagania dla Developera: Przy rejestracji wymagana jednorazowa opłata wynosząca $20 – personalna, ~$80 – firmowa.
- Wymagania aplikacji: Trzeba posiadać Windows 8, reszta wymieniona tutaj: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/hh694083.aspx
Za dane dotyczące Windows Store, wielkie podziękowania dla Marka Zająca.
Gry webowe
Tutaj wg. mnie jest jeden główny gracz na rynku i na nim się skupimy:
Kongregate
- Liczba gier w serwisie: > 93 000
- Podział zysków: Otrzymujesz między %25 (bazowa stawka), a 50%. Stawka zależna od spełnienia kilku zmiennych (Np. dodatkowy procent dostajemy jeżeli naszą grę udostępniliśmy tylko serwisowi Kongregate). Zysk jest procentem z przychodów z reklam pojawiających się w okół naszej gry. Dodatkowo istnieją comiesięczne konkursy, gdzie najbardziej rentowne gry otrzymują bonus wysokości $1500
- Metoda zatwierdzenia: Gra nie jest zatwierdzana przy uploadzie, ale może po pewnym czasie zostać usunięta, gdy okaże się niezgodna z prawem lub kradziona.
- Metody zarabiania: Reklamy na stronie Kongregate, mikropłatności.
- Sposób monetyzacji zysków: Jeżeli zyski przekroczą $25, są wypłacane przez PayPall. Podatkami zajmuje się Kongregate.
- Wymagania aplikacji: Aplikacja może być usunięta gdy promuje: pornografię lub przemoc, albo stwierdzono plagiat.
Gry PC
Poniższe statystyki i dane pochodzą z portalu Gamasutra. Ja jedynie je przetłumaczyłem i częściowo zaktualizowałem:
Steam
- Podział zysków: Różnie, ale z reguły 60-40
- Metoda zatwierdzenia: Steam Direct
- Metody zarabiania: Sprzedaż gier + DLC. Możliwe mikropłatności.
- Zalety:
- Duża ilość użytkowników
- Przyjazna dla indie
- Masz władzę nad ceną
- Gry czasami są na promocji, co może zwiększyć sprzedaż, bez kosztów
- Wady:
- Nie przyjmują gier “w trakcie produkcji”
- Dostanie się jest czaso i praco chłonne.
Itch.io
- Podział zysków: Sam ustalasz jaki procent Twoich zysków ma trafić do platformy. Samo korzystanie z platformy jest darmowe.
- Metoda zatwierdzenia: Brak. Można wrzucić maksymalnie 20 projektów.
- Metody zarabiania: Sprzedaż gier, Sprzedaż Bundli, Pre-Ordery, Wczesny dostęp. Można ustalić cenę, lub wybrać model “zapłać ile chcesz”.
- Zalety:
- Pełna kontrola nad projektem,
- Brak opłat,
- Dużo modeli płatności,
- Wygoda zarządzania.
- Wady:
- Relatywnie mała baza użytkowników, więc o marketing trzeba się zatroszczyć samemu.
Strona będzie aktualizowana. Ostatnia aktualizacja: 21.11.2017