Marek Winiarski

Quo Vadis mwin 2016?

Podsumowanie ankiety dla czytelników, oceniającej działalność bloga w mijającym roku.

Jest to druga edycja ankiety. Pierwsza odbyła się po roku działalności i nie miała dużego odzewu, bo i blog był wtedy mały. Przez to po kolejnym roku darowałem sobie tworzenie ankiety, a w tym roku powróciła.

W ankiecie odpowiedzi udzieliło 38 osób, co przy 778 oficjalnych stałych czytelnikach (bo tak traktuje ludzi śledzących fanpage na Facebooku – w momencie tworzenia tego artykułu) daje nam około 5% frekwencji. Nie jest to może powalająca liczba, ale jakiś tam feedback z tego jest.

Analizę podzielę na 2 części, tak jak podzieliłem ankietę. Zacznę od pytań zamkniętych, gdzie mamy procentowy udział odpowiedzi, a do tego dołożę mój krótki komentarz. Druga część to pytania otwarte, na które nie każdy odpowiedział, więc nie będę analizował każdej wypowiedzi, a jedynie poruszę tematy najczęściej poruszane, oraz te najciekawsze.

Pomijam jedynie pytanie o korzystanie z innych źródeł, bo dla was nie będzie zbyt ciekawe, a dla mnie miała to być mini baza, gdzie może sobie podpatrzę kilka ciekawych metod przekazywania wiedzy, zwłaszcza jak chodzi o wideo.

Dane statystyczne

Tutaj nie będę specjalnie przeciągał sprawy. Od razu przejdźmy do omawiania.

Kim jesteś?

Pierwsze pytanie miało sprawdzić kto właściwie mnie obserwuje. Spodziewałem się wysokiego procenta tych odpowiedzi na które padło. Jednak szczerze, najbardziej mnie zastanawiało ile głosów pojawi się przy pozostałych punktach. Szczególnie zastanawiało mnie, czy śledzą mnie profesjonaliści z naszej branży. Paru takich się znalazło, więc teraz nie wiem czy się poczuć bardziej doceniony, czy zacząć się bardziej stresować.

Co najczęściej czytacie?

Jedyne co mnie dziwi w tym zestawieniu to fakt, że QuickTip i Pełne kursy nie zgarnęły 100%. KopiPasta jest nisko, ale domyślam się,że wpływ miał na to fakt, że istnieje tylko jeden odcinek tej serii. Za to cieszy, że blisko 40% osób interesuje co mam do powiedzenia na inne tematy.

Jak oceniacie jakość poradników?

Ogólnie wychodzi całkiem nieźle, ale parę osób nie jest do końca zadowolonych. Tutaj mogę znaleźć też tłumaczenie w tym, że wiele z moich poradników ma ponad 2 lata, a dalej są czytane. Kiedyś miałem gorszy warsztat pisarski i mniejszą wiedzę. Cieszy mnie, że nikt nie dał jedynki.

Jak oceniasz sposób prezentacji poradników?

Tu jestem bardzo szczęśliwy z wyniku. Zawsze mi bardzo zależało na tym, że treści były prezentowane w łatwy i przystępny sposób.

Jak oceniacie inne wpisy?

Tutaj niestety byłem prawie pewny, że taki wynik się pojawi. Blog to moje małe poletko, gdzie chce pisać o wszystkim co mnie interesuje. Mój błąd jak chodzi o formę pytania. Bo nie wiem czy te niskie odpowiedzi to bardziej “jak piszesz co innego niż poradnik to mi się rzygać chce, tak słabo piszesz”, czy “Po co mi to piszesz, jak mógłbyś poradnik do Unity”.

Gdzie mnie śledzisz?

Okazuje się, że to pytanie było dość ważne, bo nie spodziewałem się takiej aktywności na RSSach, a tym bardziej na Google+. Jednak stan ankiety wskazuje, że traktowanie Facebooka jako głównego kanału komunikacji z wami jest jak najbardziej odpowiednie.

Dlaczego śledzisz bloga?

Kolejne zdziwienie. Oczekiwanie na poradniki, nie jest na pierwszym miejscu. Taki stan rzeczy sugerowałby, że powinienem więcej miejsca poświęcić projektowaniu. Dla mnie ta część jest również bardzo interesująca, dlatego postaram się, żeby było tego więcej. W kontraście do waszych ulubionych rodzajów postów, dziwnie wygląda odpowiedź z trzeciego miejsca. Mimo to, bardzo mnie ona cieszy.

Czego powinno być więcej?

Kolejne pytanie, gdzie byłem prawie pewny rezultatów, a tu zaskoczenie. Więcej tutoriali jest dopiero piąte na liście.

Trochę jestem rozczarowany, że bardzo mały procent z was chciałoby recenzji gier, wpisów technologicznych czy publicystyki growej. Głównie dlatego, że chciałbym trochę więcej o tym pisać. Pewnie i tak spróbuję i zobaczę jak będzie.

Pełny kurs w tym roku mam nadzieję, że się pojawi. Gorzej jak chodzi o grafikę. Nie jestem grafikiem i nie czuje się kompetentny do jej uczenia.

Jak reagujesz na nowe poradniki?

To mnie bardzo ciekawiło. Z reguły liczba wejść z Facebooka na nowy wpis nie pokrywa się z liczbą lajków pod wpisem na fanpage. Ciekawiło mnie, ile osób faktycznie realizuje poradniki. W sumie rezultat ankiety bardzo odzwierciedla to co się dzieje i dużo wyjaśnia.

Jak oceniacie częstość publikacji

Byłem pewny, że za rzadka liczba publikacji będzie miała pierwsze miejsce. Szczerze, wynik który trafił na pierwsze miejsce sprawia, że jest mi trochę przykro. Gdy zaczynałem, liczyłem że to będzie blog, czyli miejsce gdzie autor też ma znaczenie, a nie agregator darmowych tutoriali.

Jeżeli chodzi o całą resztę, jestem świadomy, że publikuję rzadko. Niestety blog mnie nie utrzymuje, więc jeśli mam zadania zarobkowe do wykonania, mają wyższy priorytet. Jak nie będę miał na opłacenie serwera, to nawet jak napisze 100 poradników, to żadnego nie przeczytacie.

Też jest tu druga kwestia. O ile wpis z luźnymi przemyśleniami mogę napisać z dnia na dzień, o tyle inne wpisy wymagają zrobienia researchu, a poradniki dodatkowo napisania i sprawdzenia kodu. Przez to ciężko mi stworzyć np. kilka tutoriali w ciągu tygodnia.

Jakie rodzaje konkursów się wam podobają?

To pytanie się pojawiło, bo organizowałem kilka konkursów na blogu (wszystkie na swój koszt) i zawsze była bardzo niska frekwencja. Dlatego chciałem sprawdzić co was najbardziej przyciąga. Nie ma tu co komentować. Jak się pojawi nowy konkurs, to już możecie się spodziewać jaką formę będzie miał.

Wasz stosunek do tutoriali wideo

Podbój YouTube marzy mi się od jakiegoś czasu. Problemów z tym mam kilka: nie mam gdzie nagrywać (liczę, że w ciągu pół roku się to zmieni). Bawiąc się w to, mogę mieć jeszcze mniej czasu na inne działalności. Jednym z moich zmartwień, był jeszcze fakt, że wiele osób chwaliło bloga za to, że mam właśnie tekstowe tutoriale, które są wygodniejsze. Niestety takie rozłożenie odpowiedzi, nie dało mi nic.

Czy chcecie mnie oglądać?

Poprzednie pytanie nie pomogło mi za bardzo, dlatego dałem na zapas to drugie. Wychodzi na to, że chcielibyście mnie oglądać z małą obawą, że powstawałoby mniej tutoriali tekstowych. Dlatego rozważam jeszcze rozłożenie tego i przerzucenie na YouTube publicystyki, której wam się nie chce czytać, a zostawić formę tekstową poradnikom. Pewne jest jedno. Jeśli wejdę na YouTube, to spróbuję kilku różnych formatów i zobaczymy czy mi podejdą. Jeśli nie, to tematu nie będzie.

Czy chcecie się integrować?

Cały czas myślałem, że forum to dobry pomysł. Bo odciążyłoby mnie od supportu z tutorialami. Wiele osób ma sporą wiedzę i mogłoby pomóc tym mniej zaawansowanym. Jednak grupa na FB byłaby szybsza do założenia. Myślę, że przy takich odpowiedziach, założymy jedno i drugie i zobaczymy czy nie umrą śmiercią naturalną.

Czy chcecie płacić za czytanie mnie?

Cały czas myślę, jak by umożliwić blogowi zarabianie. Póki co, tylko do niego dokładam, a chciałbym być przynajmniej na zero. Coś rozsądnego co wymyśliłem to kurs mojego autorstwa. Z ankiety wynika, że większość byłaby nim zainteresowana, gdyby kosztował do 30zł, co uważam za w miarę rozsądną cenę i może taki kurs zrealizuję.

Czy tylko tutoriale są spoko?

Analogicznie do poprzedniego pytania. Wynik również bardzo podobny. Polska literatura w temacie zostawia wiele do życzenia, dlatego widzę tutaj potencjał dla siebie, do wypełnienia tej luki. Fajnie, że też go widzicie i sądzicie, że dałbym radę.

Czy zależy wam na tym, żebym miał co jeść?

Zasada jest dość prosta. Jeśli na blogu tracę, a mam inne czynności zarobkowe, blog nigdy nie dostanie priorytetu, przez to jest mniej wpisów. Gdyby blog mógł mnie utrzymać, wpisów byłoby więcej. Dlatego szukam drogi, żeby to umożliwić.

Zastanawia mnie niska liczba odpowiedzi z chęcią zakupu kursu, kiedy większość deklarowała, że zapłaciłaby za taki do 30zł. Nie dziwi mnie niska pozycja gadżetów, bo to oklepane.

Pozytywnie zaskoczył mnie wysoki wynik Patronite. Gdyby każda z tych 10 osób, poświęciła mi 2zł, serwer byłby opłacony. Skoro jest zainteresowanie, mogę rozważyć taką formę finansowania.

Dziwi mnie wysoki wynik dobrowolnych darowizn, bo gdy dłuższy czas miałem taką możliwość, nikt z niej nie skorzystał, mimo wielu deklaracji. Również zaskakuje mnie, że nie macie nic przeciwko banerom reklamowym, bo z reguły taka działalność jest bardzo piętnowana. Przy czym sam nie chciałbym wstawiać jakichś adsensów, bo nie uważam tego za eleganckie. Bardziej rozważałem tan wariant, jako wsparcie innych kampanii.

A jak chodzi o zakup z afiliacji, to w tej kwestii współpracuje z Helionem, więc wiecie gdzie klikać.

Wasze propozycje

Tutaj wnioski nie są oczywiste, a wasze odpowiedzi nie jednoznaczne. Nie będę też cytował każdej odpowiedzi, bo to mija się z celem. Postaram się skomentować najczęstsze i najciekawsze propozycje.

Największe bolączki

Bez dwóch zdań, najczęściej jako największa wada bloga padało “Za rzadkie wpisy”. To już tłumaczyłem kilka razy wcześniej, więc się nie będę powtarzał.

Drugi częsty zarzut, to kiepska jakość layoutu na mobilach i mała jego przejrzystość. Zakupiłem nowy layout, premiera będzie w sylwestra, to mam nadzieje, te zarzuty znikną – na pewno ten mobilny, bo layout jest responsywny.

Teraz rzeczy, które wymieniły pojedyncze osoby, a uważam za ciekawe zwrócenia uwagi:

Poradniki wydają się rozgrzebane i niespójne

Przykładem jest tutaj QucikTip o sztucznej inteligencji ze wzrokiem przeciwnika, który pozbawiony innych aspektów, jest bezsensu.

Największą spójność otrzymałbym, gdyby każdy poradnik był częścią większej całości. Problemów z takim rozwiązaniem jest kilka. Jeśli w kółko rozwijałbym jeden projekt, to w pewnym momencie byłby on całkowicie bez sensu. Jeśli co jakiś czas tworzyłbym nowe projekty, to znów powstawałoby pełno redundantnej wiedzy. Tworząc pełny kurs, nie mógłbym tego pominąć, więc w kółko pisałbym o tym samym, żeby gdzieś wprowadzić kilka nowych rzeczy.

Ktoś powie, że mógłbym te podstawy pominąć. Niby tak. Tyle, że już przy QuickTipach napisałem, że to poradniki dla znających podstawy. W założeniu miałem wtedy pomijać pisanie, jak dodać Cube, czy dodać komponent. W praktyce, jak tego nie napiszę, to potem jest masa komentarzy, że poradnik jest nie opisany i do kitu. Dlatego forma krótkich QuickTipów, skupiających się na jednym zagadnieniu wydaje się w porządku. Ale! Autor tego komentarza ma rację. Wygląda to średnio. Dlatego postaram się rozbudować QuickTipa, do kursów 2-4 odcinkowych, w których zrobimy coś więcej, coś co ma ręce i nogi. Może nawet odświeżę całkiem nazwę serii, żeby zerwać ze złym nałogiem.

Brak poradników z zakresu 2D

Święta racja. W 2017 coś z tym zrobimy.

Instrukcje poradników, nie działają na nowszych wersjach

Tutaj jedyne co bym mógł zrobić, to przepisać każdy jeden tutorial. Zajęłoby to dużo czasu. Dodatkowo w tym czasie mogłaby się pojawić nowa aktualizacja, która sprawiłaby, że i tak coś by nie działało. Dlatego taguje poradniki wersjami Unity na których powstały. Jeżeli pojawiają się komentarze, że coś nie działa na nowej wersji to taki poradnik staram się aktualizować. Chyba nic więcej nie jestem tutaj w stanie zrobić. Przy okazji mały apel do was: Jak widzicie jakiś poradnik, który ewidentnie nie działa na nowej wersji, to mi napiszcie. Postaram się go zaktualizować.

“Słowo tutorial – poradnik byłby lepszy”

Stosuje zamiennie, ale faktycznie poradnik bardziej polski. Postaram się stosować częściej ;)

Za krótki kurs C# i za mało o tym języku

Kurs jest przyspieszony, dlatego jest w nim mało. C# nie używam po za Unity, więc nie czuje się w pełni kompetentny do stworzenia pełnego kursu tego języka. Pewnie wielu znawców .NETa by mnie zjadło. Dlatego liczę, że to zagadnienie rozwiąże ktoś bardziej ogarnięty w temacie.

Jednak jak chodzi o same wpisy poświęcone językowi, to niedawno zacząłem serię opisującą konkretne klasy w Unity. Mam nadzieje, że ona zaspokoi apetyty na tę kwestię.

Target dla osób początkujących

Część targetu musi być dla początkujących. Szczególnie kursy od podstaw, zawsze takie będą. Staram się poruszać zagadnienia bardziej skomplikowane i będę to robił. Druga metoda poszukiwania kursów to wy sami. Czyli, jeśli ludzie mnie często o coś pytają, to robię o tym poradnik, bo jest takie zapotrzebowanie. Więcej osób się uczy i doszkala niż zgłębia niszę, więc siłą rzeczy tego contentu podstawowego będzie więcej.

Za dużo podane na tacy, za mało ćwiczeń do samodzielnego rozwiązania

To w sumie fajne i bardzo mnie cieszy ambicja osoby, która to napisała. Postaram się po każdym poradniku rzucić kilka zagadnień, które w kontekście poradnika można zrobić, dla przećwiczenia i pogłębienia wiedzy. Jedyne co mi się może odbić tutaj czkawką, to fakt, że ludzie będą potem oczekiwać rozwiązania, żeby sprawdzić sobie swoje. Ale może uda się to sprytnie rozwiązać.

Co było fajne

Ponarzekaliśmy, to teraz coś miłego dla odmiany.

To co padało najczęściej to fakt istnienia poradników, oraz przystępny i prosty sposób przekazania wiedzy. Dużo razy podkreślałem, że to dla mnie ważne, więc tym bardziej cieszę się, że tak wiele z was o tym napisało.

“Za to że jest naprawdę dużo wpisów.” – Tak, naprawdę ktoś tak napisał, od dziś publikuję rzadziej! Żarcik. ;)

Ponadto dość jednomyślnie podajecie wypełnianie niszy polskiego internetu, oraz doceniacie moje zaangażowanie w social media oraz chęć niesienia pomocy w indywidualnych wiadomościach. Robię co mogę i miło, że to doceniacie.

Co mnie zaskoczyło, kilka osób pochwaliło moją publicystykę, a przy okazji też różnorodność tematów. Fajnie, że jak napiszę coś innego niż poradnik, to nie wszyscy uciekną. :)

Tutaj byliście raczej jednomyślni, więc w sumie tyle.

Wasze pomysły

Na koniec czas na waszą kreatywność.

Mieliście kilka ciekawych sugestii odnośnie ewentualnego kanału YouTube, a też wiele osób sugerowało jego założenie. Takie ciekawsze porady, były dwie:

Utworzenie spisu treści – To jest pomysł wręcz genialny. Skakanie po filmie, żeby znaleźć ciekawy fragment to spora udręka. Spis treści z podziałem czasowym, może bardzo ułatwić odbiór treści.

Linkowanie gotowego kodu – Tutaj bym się zastanowił, bo jak dam prawie gotowy projekt, to kto film obejrzy?

Kurs do gier 2D

Jak już wspominałem wcześniej, powalczymy w nowym roku.

Blogowy GameJam

Powiem szczerze, że myślałem o tym. Muszę zrobić rozeznanie czy byliby jacyś chętni i możemy sobie zrobić wewnętrzny Jam. Mogą być problemy organizacyjne, ale np. takie Ludum Dare sobie radzi.

Facebookowe wpisy/filmy z podsumowaniem tygodnia w branży

Kiedyś robiłem takie wpisy na blogu. Nie cieszyły się zbytnio popularnością. Może faktycznie, krótsza forma wpisów facebookowych przyjmie się lepiej? Nie zaszkodzi mi spróbować, a może to polubicie?

Stacjonarne szkolenie

Ta wypowiedź mnie cholernie zaskoczyła. Po dłuższym zastanowieniu, stwierdziłem że to fajny pomysł. Jednak wymaga on pewnych nakładów organizacyjnych, więc nie jest to idea na ten rok, ale może w przyszłości, spotkamy się twarzą w twarz na szkoleniu.

Więcej pełnych kursów tworzenia kompletnych gier

Wiem, że takie coś jest najfajniejsze, ale jednocześnie najbardziej pracochłonne. Gdybym wystartował z YouTube, może tam flow pracy byłby szybszy i mógłbym to realizować. W nadchodzącym roku na pewno zrealizuje co najmniej jeden taki projekt: Kurs od podstaw dla gry 2D (muszę zaktualizować mój kurs od podstaw, a nie chce robić znów tego samego). Jak się uda, to również zamieszczę kurs o 3D.

Kurs grafiki

Chciałbym, ale niestety to nie mój zakres umiejętności. Powiem tak. Jeśli ktoś jest graficznie uzdolniony, albo ma takiego znajomego, który byłby gotowy skrobnąć coś czasem i zgodziłby się na publikację takiego wpisu, to dajcie mu namiary do mnie. Z radością opublikuję taki wpis.

Recenzję sprzętu

W sumie chciałbym. Szczególnie, że to dobre pole do wejścia we współprace z różnymi markami. Co dla mnie oznacza pieniądze na rozwój bloga, a dla was konkursy ze sprzętem gamingowym. Win-Win. Tylko musicie chcieć to czytać.

Plany na 2017

Tyle od was, więc czas na coś ode mnie. Co planuje w nowym roku?

Rzecz, którą przede wszystkim chce zrobić to nowy kurs od podstaw. Obecny jest cholernie przestarzały, brzydki i niefajny. Prawdopodobnie postawię na grę w dwóch wymiarach, żeby również i ten segment częściowo zapełnić. Optymalnie byłoby mieć 2 kursy, jeden 2D, drugi 3D. Tutaj jednak zobaczymy, bo nie chce cały rok robić dwóch kursów.

Druga sprawa, postaram się o więcej spójności. Zamiast pojedynczych poradników, postaram się robić kilkuczęściowe mini-kursy, które dogłębniej przeanalizują temat i dodadzą nieco spójności.

Zawojuję YouTube, a raczej spróbuję się z nim. Nie spodziewam się warunków do nagrywania w pierwszej połowie roku, więc to raczej coś na drugą część roku.

Może zrobimy sobie GameJam? W sumie to bardziej zależy od was, bo jak będzie 3 chętnych, to nie ma sensu się brać za organizację.

Do każdego poradnika, będę dopisywał jakiś mały zakres zagadnień, do samodzielnego rozwiązania, dla chcących się więcej dowiedzieć i samemu pogłówkować.

Zmierzę się z wydaniem e-booka. Bardziej zaawansowanego, pełnego kursu jakiegoś zagadnienia (na razie po głowie chodzi mi sztuczna inteligencja). Jest to moje małe marzenie, szczególnie bym się cieszył, gdyby taka książka pojawiła się w formie wydrukowanej. Jednak wydanie książki to nie takie hop-siup, więc zobaczymy jak czas i chęci pozwolą.

Chyba tyle. Mam nadzieję, że nowy rok będzie lepszy, pełniejszy i weselszy dla nas wszystkich. Zapewne niedługo wybieracie się na zabawę sylwestrową, więc szczęśliwego nowego roku!

Exit mobile version