Jak system abonamentowy może wpłynąć na rozwój silnika i środowisko developerów.

Nie wiem na ile śledzicie losy Unity, ale niedawno miała miejsce konferencja Unity Technologies, na którym naopowiadali różnych cudów o tym co u nich ciekawego, oraz jakie zmiany czekają nas w nadchodzącym czasie. Jedną z większych zmian, jest metoda opłacania silnika. Otóż przechodzą oni na system całkowicie abonamentowy.

Dokładną rozpiskę zmian macie na grafice, a ja postaram się powiedzieć nieco więcej.

Systemy abonamentowe Unity
Systemy abonamentowe Unity

Najważniejsza informacja: Unity Persnoal, czyli darmowe, zostaje. Wszystko na tych samych zasadach. Tzn. do póki nie zrobisz 100 tysięcy dolarów, to możesz sobie spokojnie korzystać, potem wypada wziąć wersję płatną.

Kolejna wersja to Unity Plus, za które zapłacimy $35/mc lub $49/mc zależy czy chcemy zapłacić za rok z góry, czy płacić co miesiąc. Tutaj również dotyczy nas limit przychodów. Jeśli zarobimy ponad 100 tysięcy dolarów rocznie, trzeba przejść na wersję pro.

Dalej jest wersja Pro, która kosztuje $125/mc. Na koniec wersja Enterprise, która dostępna jest dla wielkich firm, za ustaloną kwotę.

Dodatkowa zmiana, to fakt, że jeśli zdecydujemy się opłacać abonament Pro przez 2 lata bez przerwy, możemy przestać opłacać dalej, a będziemy mogli korzystać z wersji, którą opłacaliśmy. Haczyk jest jeden, nie można wtedy aktualizować Unity. Jeśli się na to zdecydujemy, wracamy do płacenia.

Nie będę tłumaczył jakie są różnice między wersjami, bo w sumie to widać na grafice. Bardziej się chce skupić na tym, czy taki system jest lepszy od starego?

A dlaczego? A komu to potrzebne?

Wcześniej istniał pewien problem. Gdy pewna liczba ludzi, kupiła wersję Pro, wydawali kilka tysięcy. Gdy Unity decydowało się wydać nową wersję, wszyscy musieli wydać kolejne tysiące. Przez to wiele firm rezygnowało z aktualizacji, albo aktualizowała rzadziej. Teraz ten problem znika.

Zapowiedziano brak wersji 6. Teraz Unity będzie dostawało tylko aktualizację. Dzięki temu modelowi wszystko co twórcy silnika wymyślą, mogą wepchnąć w aktualizację i można od razu się cieszyć nowymi funkcjonalnościami.

Dla ludzi, którzy nie chcą płacić cały czas jest opcja z 2 latami. Jeśli Twojej firmy nie stać na stały abonament, wystarczy Unity opłacać przez 2 lata. Mamy 24 miesiące po $125 co daje $3000. Ale rozłożone na 2 lata! Taka suma jest do przełknięcia. Dodatkowo Twoja wersja Unity to ta, zaraz przed ostatnią rata subskrypcji. Potem możesz spokojnie korzystać z tej wersji silnika bez obaw. Aż najdzie Cię potrzeba aktualizacji.

Dodatkowo przy tej wersji mamy dostęp do kodu silnika, co daje już praktycznie nieograniczone możliwości. Twoja firma nie musi czekać na ruch ze strony Unity, może sama dokonać aktualizacji, które są potrzebne.

#DobraZmiana?

W mojej opinii zmiana jest dobra. Pozwoli firmom lepiej dostosować sposób płatności do swoich potrzeb. Więcej firm będzie również stać na silnik nawet w mocniejszym wariancie. Dzięki temu, szybciej będą się pojawiać nowe aktualizację. Firma dostanie szybszą odpowiedź od użytkowników, dzięki czemu silnik jako taki, będzie rozwijał się dużo szybciej i efektywniej.

Ważny jest też fakt, że Unity Technologies nie pozostaje głuche na głos użytkowników. Obecnie pracują nad modyfikacją licencji Pro, bo wiele osób uważa, że jest mało atrakcyjna by w ogóle za nią płacić. Dlatego podana grafika nie koniecznie jest wersją ostateczną.

Póki co, wszystko idzie w dobrą stronę i nie ma się czego obawiać.