Zaczynając przygodę z Unity3d, każdy staje przed trudnym wyborem. W jakim języku pisać skrypty? Unity oferuje aż trzy rozwiązania. Jednak, które z nich jest najlepsze?
Wspomniane przeze mnie trzy rozwiązania to C#, JavaScript i Boo. Ogólnie rzecz biorąc, tak naprawdę, nie ma technicznej różnicy między językami. Żaden nie ograniczy twoich możliwości w jakikolwiek sposób. Każdym da się osiągnąć to samo, takim samym nakładem sił. W dokumentacji, przykłady użycia pisane są we wszystkich trzech. Mimo to, w moim odczuciu, powinieneś zacząć tworzyć w C#.
Zacznijmy od Boo. Jest on zdecydowanie najmniej popularny wśród programistów Unity3d. Tak naprawdę, przypadnie on do gustu jedynie komuś, kto wcześniej programował w Pythonie. W ankiecie na oficjalnym forum Unity, w której udział wzięło 814 osób, jedynie 47 określiło się, jako używających Boo w jakikolwiek sposób, z czego tylko 24, używają go bez wsparcia innych, co daje 5,7%. Biorąc pod uwagę te fakty, Boo będzie dla Ciebie dobry, tylko jeśli wcześniej pisałeś tylko w Pythonie, albo jesteś fanatykiem tego języka.
Większość początkujących na wejściu zawęża wybór do C# i JavaScript. Dla formalności, na początek przytoczę statystykę z ankiety: 52,9% do 20,9% dla C# i 20,4% dla używania obu równolegle. Nie zawsze to, czego używają wszyscy jest lepsze, ale w tym wypadu właśnie tak jest. Wiadomo, że przygodę z pisaniem skryptów zaczniesz sam, ale jeśli marzysz o pracy w branży, nie będziesz pisał gier sam w nieskończoność. Skoro większa część programistów, używa C#, w momencie gdy dołączysz do jakiegoś zespołu, większa szansa, że będziesz pisał w tym języku co oni, dzięki czemu znika wiele problemów z rozumieniem kodu, czy ze współpracą skryptów.
JavaScript jest łatwiejszy. Pozwala zapomnieć o deklaracji typów zmiennych, co jest bardzo wygodne dla nowego w programowaniu, ale z biegiem czasu, odbije się to ogromną czkawką. Nie bez powodu, na kierunkach informatycznych, językiem na którym uczy się programować jest Pascal, czyli najbardziej upierdliwy język świata. Upierdliwość języka, wymusi na tobie dobre nawyki programistyczne, już od samego początku.
Jeżeli chodzi o podłapanie składni języka, jeśli nic nie umiesz, albo wcześniej tworzyłeś aplikacje webowe, łatwiejszy będzie JavaScript. Jeśli wcześniej bawiłeś się z C++ czy językiem JAVA, C# przypadnie ci do gustu.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym powodem, dla którego wybrać C#, jest fakt, że tutoriale, które powstają na tym blogu, są pisane w C#. Wybierając ten język, łatwiej będzie ci korzystać i rozumieć tutoriale.