Kiedyś, w dość zamierzchłych czasach, ktoś do mnie napisał zapytanie. Ową osobę ciekawiło, czy w Unity da się zrobić “prawdziwą” grę, czy jedynie jakieś pseudogry. Jako definicja prawdziwej gry, podane było coś, co można uznać za produkcję spod znaku potrójnego A. Owemu czytelnikowi od razu odpowiedziałem, że tak! Jest możliwe zrobienie wysokobudżetowej gry z pomocą Unity. To równie dobry silnik co Unreal czy CryEngine. Trochę inny, ale o równie dużych możliwościach.
Każdy silnik, jak każde narzędzie ma swoje predyspozycje. Da się pisać strony internetowe w języku JAVA, ale po co, kiedy ma się PHP, ASP czy Ruby? Po co wbijać gwoździa śrubokrętem, jak jest młotek? Tak samo, po co pisać strzelankę z systemem metrowych ścianek w Unity, kiedy Unreal ma ten system wbudowany?
Unity ma również swoje predyspozycje. Jest bardzo elastyczny i pozwala łatwo portować grę na wiele platform. Dodatkowo chyba najlepiej z wymienionej trójki sprawdza się w grach 2D i izometrycznych. Samo Unity Technologies, dysponuje czymś takim jak Unity Showcase, gdzie zaprezentowane są wszystkie ciekawe (bardziej lub mniej ) gry stworzone w Unity. Dla was przejrzałem dość pokaźną listę i wyciągnąłem kilka ciekawych tytułów, które pokazują jak potężnym narzędziem jest nasz ulubiony silnik.
Ponieważ, niektóre gry mają wiele cech wspólnych, to przedstawiał je będę w pewnych kategoriach, które pokazują predyspozycje silnika. Do dzieła.
Klasyczne gry cRPG
Gatunek klasycznych gier cRPG przeżywa ostatnio renesans. Powstaje wiele tytułów, które nawiązują do legendarnego Baldur’s Gate, Icewind Dale czy Place scape: Torment. Czy nowe gry są w stanie rywalizować z dziadkami gatunku to inna kwestia. Ja spojrzałem na to tylko z punktu technologicznego.
Okazuje się, że twórcy tego gatunku gier, bardzo upodobali sobie silnik Unity. Najgłośniejsze tytuły ostatnich lat, które wyszły pod szyldem duchowych spadkobierców legendarnych klasyków, to gry powstałe z pomocą silnika Unity. Przykłady? Pillars Of Ethernity, Torment: Tides Of Numenera, następca Fallouta: Wasteland 2. Co ciekawe, nie tylko twórcy tych głośnych tytułów sięgają po Unity. Można tutaj wymienić takie tytuły jak: Blackguards 2, Swordcoast Legends czy Kyn, które mechanicznie również wracają do sześcioosobowej drużyny w rzucie izometrycznym.
Również zgarniająca niezłe recenzję gra Tyranny, również powstała na silniku Unity.
Wniosek? Jak robisz izometrycznego cRPG to Unity jest dla Ciebie.
Platformówki 2D
Myśląc o grach z górnej budżetowej pułki, platformówki 2D przychodzą do głowy raczej rzadko. Kojarzą się z prostymi gierkami indie. Jest to jeden z łatwiejszych do wykonania pod względem mechaniki gatunków, stąd ogromny wysyp takich tytułów w ostatnich latach.
W tym gatunku, tak jak w każdym innym pojawiają się gry dobre, słabe i bardzo dobre. Za to jak świetnym narzędziem do pracy z grami 2D niech będzie przykład Oddworld: New ‘n’ Tasty, czyli remaster klasycznej platformówki z roku 1997. Fakt, że weterani branży wybrali właśnie Unity, może tylko dobrze świadczyć o tym silniku.
Jednak to nie jedyny tytuł, który zebrał świetne oceny. Warto wspomnieć cyber-punkową strzelankę Dex, skradankę CounterSpy, czy wreszcie jednego z lepszych platformeów ostatnich lat jakim jest Ori and the blind forest.
Real Time Strategy
Gatunek, który ostatnio nie jest u łask twórców. To znaczy, gry typu RTS powstają bardzo rzadko w ostatnich latach. Czy problem jest brak odpowiedniego silnika? No nie, bo Unity sprawdza się tutaj genialnie.
RTSy głównie kojarzą się z budowaniem bazy, produkcją jednostek i walką z przeciwnikami. Myślisz RTS, a przed oczami pojawia się Warcraft. W przypadku strategii czasu rzeczywistego powstałych z pomocą Unity mamy tutaj nieco inną sytuację. Chyba najgłośniejszy tytuł z tej kategorii to bardzo popularny Rimworld. Również z pomocą Unity pojawił się potężny konkurent dla marki SimCity, jakim jest Cities: Skylines.
Fani klasycznego Dungeon Keepera, mogą zawdzięczać Unity grę Dungeons 2. Natomiast fani strategii osadzonych w realiach wojennych, wdzięczni są na pewno za Blitzkrieg 3.
Gry strategiczne
Trzeba przyznać, że kwestia strategii czasu rzeczywistego nie jest tak jednoznaczna. Jednak jeśli poszerzymy obszar do ogólnie gier strategicznych, dostaniemy tutaj takie tytuły jak Breach & Clear, czyli grę taktyczną, która zagarnęła kilka nagród za bycie najlepszą strategią.
Dla fanów gier w klimacie fantasy, a jednocześnie mechaniki Civilizacji, mamy Endless Legends, a jeśli ktoś od Civki woli Heroes Of Might & Magic: Worlds Of Magic. Ponownie wracając do klimatu wojen światowych, można pobawić się w turowym March Of War.
Kolejny tytuł, który cieszył się bardzo sporym zainteresowaniem to Leviathan: Warships, czyli turówka o walkach statków (tych pływających). Ostatni, ale nie mniej fajny tytuł to Expeditions: Conquistador, czyli gra poświęcona Konkwistadorom. Na tyle dobra, że twórcy pracują nad drugą grą z serii Expeditions, tym razem poświęconej Wikingom.
Sieciowe
Często gry z wysokiej półki utożsamiamy z rozbudowanym trybem sieciowym. W sumie wszystkie potężne i znane tytuły takowy posiadają. Dużymi hitami są też gry poświęcone, tylko i wyłącznie zabawie po sieci.
Unity ma się tutaj czym pochwalić. Verdun, gra osadzona w czasie bitwy o tytułową miejscowość, polegająca na walce drużynowej. Na podobnych zasadach, ale w realiach nieco bardziej współczesnych, opiera się Contract Wars.
Również znajdzie się coś dla fanów klasycznych gier MMO: Crownfall, czy (polska) Gloria Victis. Dodatkowo dość popularna gra survivalowa, również oparta jest o silnik Unity. Mowa tutaj o Rust.
Grafika
Kolejny aspekt, który często ma świadczyć o wysokiej pozycji gry to stojąca na dobrym poziomie oprawa graficzna. Wiadomo, że CryEngine wiedzie tutaj prym, jednak gry powstałe w Unity nie mają czego się wstydzić. Najczęściej są to symulatory chodzenia, lub gry typu horror, takie jak: Death In Candlewood czy Ghost of a Tale.
Jednak Unity potrafi podnieść swój poziom oprawy graficznej na wyższy poziom w bardziej wymagających produkcjach. Można tu wspomnieć grę wyścigową CSR Racing, czy coś co opisane jest jako mix Skyrima i Banished: Northern Shadow.
Wiele osób oczekuje również na Escape from Tarkov, gra która zapowiada się na ciekawą nie tylko pod względem mechanicznym, będzie wyglądała bardzo pięknie.
Znane Uniwersa
Często za grami z naprawdę wysokiej półki stoją znane marki. Przecież firmy dysponujące budżetami na licencję, nie będą swojej gry tworzyć w byle czym.
Okazuje się, że silnik Unity bardzo upodobali sobie twórcy pracujący z uniwersum Warhammera. Nie chodzi tu tylko o kosmicznego Warhammera 40K, ale również o tego klasycznego. Jakie tytuły zrodziły się z romansu wojennego młota i Unity? Strategiczny: Warhammer 40,000: Regicide oraz Space Hulk. W świecie fantasy, dostajemy cRPG akcji: Mordheim: City of the Damned.
Ale to nie wszystko. Unity filtrowało również z: Call of Duty: Strike Team, Larą Croft, za sprawą Lara Croft Go, czy Lara Croft: Relic Run, oraz z łysym zabójcą z kodem kreskowym, w postaci: Hitman: Sniper. Są to raczej mniejsze gry, głównie mobilne. Również nie wolno zapomnieć o mającym ogromną popularność Fallout Shelter.
Na koniec karciankowy akcent. Mamy dwa bardzo popularne uniwersa, czyli świat zbudowany przez Blizzarda, oraz polskiego Wiedźmina. Pierwsze uniwersum reprezentuje Hearthstone, natomiast świat Sapkowskiego reprezentuje Gwint. Tak, obie gry oparte są o Unity.
Inne ciekawe
Na koniec zostawiłem sobie kilka innych fajnych pomysłów, których nie umiałem jednoznacznie wsadzić w jedną kategorię.
Pierwsza gra to Besidge, gdzie dostajemy pełną dowolność w konstruowania dziwacznej maszyny zagłady, która ma rozkwasić mini armię wrogów. W podobnym klimacie, czyli gra z opcją dowolnego budowania pojazdów mamy tutaj również bardzo popularne: Kerbal Space Program.
Kolejna gra polskiej produkcji w całym zestawieniu, czyli SuperHot. Strzelanka w której czas biegnie, tylko wtedy gdy gracz biegnie.
Kingdom Rush, bardzo fajnie zrealizowana gra typu Tower Defense, która była tak popularna, że twórcy za pieniądze z niej mogli otworzyć pełnoprawne studio i żyć z kontynuacji. Obecnie wiedzie im się tak dobrze, że pracują nad pełnoprawną grą RTS.
Son Of Nor, czyli ciekawe podejście do zabawy z efektami cząsteczkowymi i całym światem. Gra o magii, gdzie za jej pomocą, gracz może kontrolować niemal całe otoczenie.
Hand Of Fate, bardzo interesujące połączenie gry action RPG z klasyczną grą karcianą. Wypadła tak dobrze, że twórcy pracują nad kontynuacją, a sama gra jest dowodem, że w Unity nie tylko można robić gry w wielu gatunkach, ale dynamicznie je mieszać.
Firewatch, czyli gra przygodowa, bardzo dobrze przyjęta przez media, o ciekawej warstwie narracyjnej oraz ładnej oprawie graficznej.
Pokemon Go, bardzo ciekawa produkcja, która pozwoliła wielu osobom wyjść z domu. Jeżeli Tobie się to trafiło, to dzięki Unity.
Podsumowanie
Jak widać z tej listy, Unity to bardzo potężne narzędzie, które pozwala stworzyć gry w naprawdę wielu różnych opcjach i wariantach. Dodatkowo potrafi osiągać naprawdę piękne efekty wizualne. Silnik jest na tyle pewny, że sięgają po niego nie tylko amatorzy, ale również weterani branży.
Jeżeli interesuje was więcej produkcji stworzonych za pomocą tego silnika, to polecam przejrzeć się wspomnianemu na początku Unity Showcase.