Marek Winiarski

Unity3d QuickTip #5 – Jak dodać fizykę do obiektu?

Unity3d QuickTip – czyli szybkie porady, rozwiązania częstych problemów i sztuczki w Unity3d!

Dzisiejszy odcinek: Jak dodać fizykę do obiektu

Uwaga! Jest to poradnik typu QuickTip. Zatem skupia się on na osiągnięciu założonego celu. Zatem zakładamy że użytkownik zna na tyle program Unity3d, aby samodzielnie wykonać najprostsze czynności, jak np. dodanie modelu kostki do sceny czy dodanie modelowi jakiegoś komponentu. Jeżeli brakuje Ci tej podstawowej wiedzy, zapraszam do tutoriala:
Unity Tutorial – Podstawy

Teoria

Na dziś, tematyka wbrew pozorom bardzo prosta. Jak pewnie łatwo można zauważyć, postawiony w powietrzu Cube, po uruchomieniu gry, będzie wisiał w miejscu, tam gdzie go umieściliśmy. Oczywiście w świecie realnym, chcielibyśmy, żeby taki obiekt spadał, aż natrafi na jakiś grunt. A jeśli będzie to obiekt, np. z gumy, to fajnie jak by się parę razy odbił.

Brzmi to niezmiernie głupio, dlatego, że… co ja wam fizykę będę tłumaczył?

Oddziaływanie grawitacyjne

Aby nasz cube, dostał możliwość spadania, wystarczy jedynie dodać mu komponent Rigidbody. Znajdziemy go np. w menu: [Component -> Physics -> Rigidbody]. I tak naprawdę w tym momencie, nasz obiekt, spadnie na ziemię niczym kamień. Tak samo zdarzy mu się osunąć z równi pochyłej itp. Ogólnie zacznie reagować na fizykę. Ale to nie wszystko co tutaj możemy zrobić, bo oczywiście nasz komponent ma kilka ciekawych atrybutów:

Atrybuty komponentu Rigidbody
Atrybuty komponentu Rigidbody

Właściwie to tyle. Ale wspomniałem o możliwości dodania zachowania obiektu jak np. gumy.

Materiały Fizyczne

Jest to trochę oszustwo, bo pomogą nam w tym standardowe assety Unity. Importujemy sobie paczkę: [Assets -> Import Package -> Physics Materials].

Jak wejdziemy w zaimportowany folder, możemy zobaczyć, że do dyspozycji mamy materiały: Bouncy (Odbijający się), Ice (Lód), Metal (Metalowy), Rubber (Guma), Wood (Drewno). Aby dodać te komponenty, wystarczy postąpić jak z każdym innym komponentem – np. przeciągnąć na obiekt.

Co daje każdy z nich?

Oczywiście nie są to bardzo precyzyjne określenia, ale najlepiej je samemu przetestować.

Exit mobile version