Pracując nad grą, przychodzi taki moment, kiedy potrzebujemy do niej modeli. Zrobienie skrzynki czy piłki to nie wyzwanie. Ale co, jeśli trzeba nam modelu człowieka w 3D, a na blenderze znamy się, jak na hodowli tybetańskich świerszczy? Z pomocą przychodzi nam: Make Human!

Czym jest MakeHuman?

Zacznijmy od tego, czym MakeHuman jest? Jest to bardzo proste, a skuteczne w działaniu narzędzie do tworzenia ludzkich modeli w 3D! Dlaczego kalekich graficznie programistów powinien zainteresować ten program? Jeśli zaczynamy przygodę z Game Designem chcemy wszystko zrobić jak najtaniej. Dlatego, z reguły wybieramy darmowe Unity jako silnik, a MakeHuman, jest również całkowicie darmowe! Do tego udostępniony na licencji Open Source.

Okno programu MakeHuman
Okno programu MakeHuman

Jak wygląda zabawa z tym programem?

Jak widzicie na załączonym obrazku (można klikać żeby powiększyć), pracujemy posługując się zakładkami, suwakami i przyciskami. Program nie dość, że jest bardzo intuicyjny to większość suwaków opisują nam bardzo wymowne obrazki, dzięki czemu nie trzeba zbytnio eksperymentować, żeby domyślić się co dana funkcja zmienia. Na samym dole mamy nawet poglądowe informację na temat naszej postaci: płeć, wiek, procent mięśni, wagę i wzrost.

Obrazki opisujące wpływ suwaków, na zmianę modelu
Obrazki opisujące wpływ suwaków, na zmianę modelu

Program daje nam szerokie spektrum, możliwości wymodelowania samej postaci. Możemy wpłynąć na niemal każdą część ciała oddzielnie. Jeśli chodzi o tekstury i szczegóły, takie jak: włosy, język, zęby czy brwi, tutaj niestety jest bardzo ograniczona liczba możliwości. Dlatego o ile sam model zrobimy z łatwością, o tyle ubrać musimy go już gdzieś indziej.

Bardzo wygodny za to, jest zestaw przygotowanych szkieletów. Od składającego się z 19 kości szkieletu, jaki wykorzystywany jest w Second Life, przez składające się z 32 i 52 kości szkielety odpowiednio do: gier oraz specjalnie przygotowany na potrzeby silnika Xonotic, aż do 107 kościanego szkieletu mięśni!

Wykonane w tym programie modele, możemy wyeksportować do Blendera, czy do rozszerzenia .fbx, które Unity jest w stanie obsłużyć, co na pewno ułatwia pracę, oczywiście opcji eksportu jest znacznie więcej.

No i oczywiście, model możemy sobie wyrenderować. Poniżej, efekt moich 20 minut zabawy z programem:

Efekt 20min pracy z MakeHuman
Efekt pracy z MakeHuman

Konkluzja

Jak widać, bardzo łatwo można stworzyć tam cokolwiek. Jeśli potrzebujemy paru modeli ludzi do naszej gry, program w pełni nas zaspokoi. Jednak małe zaplecze tekstur i elementów, sprawia, że bez Blendera raczej się nie obejdzie, co sprawia, że graficy i programiści, dalej muszą łączyć siły. Jednak do mniejszych projektów, jest to rozwiązanie godne uwagi. Myślę, że może też, być sporym udogodnieniem dla samych grafików. Dostają gotowy model osoby ze szkieletem, a sami muszą już tylko go wypieścić i wykończyć, co z pewnością może przyspieszyć i ułatwić ich pracę.

A skąd to wziąć?

Program możecie sobie pobrać ze strony twórców: http://www.makehumancommunity.org/content/downloads.html

Paczka, waży około 180MB, a po rozpakowaniu, program jest gotowy do działania. Na tej samej, stronie, dostępne jest forum, gdzie community szybko rośnie, a z racji, że program obsługuje pluginy, możemy liczyć, że będzie się bardzo szybko i prężnie rozwijał.

Pochwalcie się swoimi renderami!

Podoba Ci się? Udostępnij!