Marek Winiarski

Unity3d Tutorial #0 – Podstawy podstaw. Czyli niezbędnik użytkowania Unity

Podstawy podstaw. Czyli wszystko o interfejsie Unity3d, oraz jego podstawowych funkcjach i możliwościach. Początek większego kursu w Unity3d, czyli Unity poradnik.

Jeżeli czytasz ten tekst, zakładam że interesuje Cię Game Development, czyli tworzenie gier. Zacznijmy od zera. Czym jest Unity3d? Jest to dość rozbudowany, darmowy silnik gier (game engine), który pozwoli Ci stworzyć dowolną grę komputerową. Jeśli na tym etapie nie wiesz czy lepsze dla Ciebie będzie 2D czy 3D, mam o tym poradnik. Oczywiście musisz mu dostarczyć modele, napisać skrypty itp. Jednak jest to narzędzie o dużych możliwościach, trzeba tylko poświęcić trochę czasu żeby je poznać.

Domyślam się że już teraz masz wiele pytań na temat tego silnika. Dlatego oferuję małe FAQ:

Kurs C#

Jeżeli do tej pory nie miałeś styczności z językami programowania i patrzenie na skrypty przyprawia Cię o ból głowy, stworzyłem prosty kurs dla opornych i leniwych. Nie zrobi z Ciebie programisty C#, ale pozwoli zrozumieć jak działają skrypty, jak się je pisze i do czego służą. Wszystko łopatologicznie i po najmniejszej linii oporu:

C# Unity Tutorial:

Kurs C# dla Leniwych pod Unity3d

Kompletne tutoriale:

Jak stworzyć grę w Unity

Kompletna gra FPS w 3D

Unity3d – FAQ:

Unity3d – Słowniczek: Unity Guide

Zanim zaczniemy, wypadałoby przyswoić podstawowe pojęcia:

Tworzenie projektu

Załóżmy, że pobrałeś Unity 5.0 i uruchomiłeś je. Pierwsze okienko jakie zobaczysz, to coś takiego:

Ekran startowy Unity 5.0
Ekran startowy Unity3d 5.0

Co tutaj mamy? Na samym środku, mamy listę ostatnio otwieranych projektów. W górnym panelu po lewej są dwie zakładki. Projects, czyli ta w której jesteśmy, oraz Get Started, czyli krótki filmik jak zacząć z Unity.

Po prawej są dwa przyciski. Open other – pozwala otworzyć już istniejący projekt (jeżeli został napisany w poprzedniej wersji Unity, silnik sam dokona konwersji!). New project, tworzy nowy projekt – zaraz to omówimy.

Na dole mamy kilka linków, do społeczności, dokumentacji i oficjalnych (po angielsku) tutoriali Unity.

Tworzenie nowego projektu w Unity3d 5.0

Jeżeli wybrałeś opcję “New project”, pojawi Ci się takie okno. Opcje są banalne. Podajesz nazwę projektu, lokację na dysku dla projektu, perspektywę w jakiej będziesz tworzyć grę (2D lub 3D). Czym one się różnią opisałem dokładniej w innym artykule. Ostatnia opcja to Asset packages. Czyli domyślne paczki assetów, dostarczone przez Unity. Są bardzo przydatne i wygodne. Jeżeli klikniesz ten przycisk, trafisz na następujące okienko:

Wybór standardowych assetów w Unity3d 5.0

Tutaj, możemy sobie zwyczajnie pozaznaczać, jakie pakiety nas interesują. Nie bój się, jeśli czegoś zapomnisz, da się to dodać później.

Unity3d – Interface

Zacznijmy od budowy interface’u programu. Bez tej elementarnej wiedzy nie mamy się za co zabierać.

Cały interfejs programu Unity w wersji 5.0

Obrazek powyżej przedstawia nam całe okno programu. Każdemu elementowi (panelowi) przyjrzymy się z bliska i każdy z nich opiszę oddzielnie.

Panel Scene (Scena)

Panel Scene (Scena). Jest to nasza piaskownica. Tutaj wrzucamy wszystkie elementy gry i układamy je w spójną całość. W prawym górnym rogu mamy różę kierunków, której możemy użyć do nawigacji poza typowym sterowaniem (Sterowanie omówię w późniejszym podrozdziale). U samej góry mamy kilka przycisków.

Panel Game (Gra)

Panel Game (Gra). Jest on trochę analogiczny do panelu sceny. Różnicą jest fakt, że to co zobaczymy w tym okienku, jest tym samym co zobaczy gracza w momencie grania. Dokładniej jest to widok z kamery ustawionej jako kamera główna. Mamy tutaj tylko kilka ustawień:

Panel Project (Projekt)

Panel Project (Projekt) – Ten panel nie wymaga zbytniego komentarza bo jest najbardziej oczywisty: Są to po prostu wszystkie pliki, przypisane do naszego projektu znajdujące się na dysku. Możemy je przeglądać, filtrować (Do tego służy pasek wyszukiwania u góry), oraz dodawać nowe (Przycisk Create po lewej).

Panel Console (Konsola)

Panel Console (Konsola) – Ten panel jest nam bardzo przydatny gdy zajmujemy się pisaniem skryptów. To tutaj zostaniemy poinformowani o wszystkich błędach, oraz zostaną tu wyświetlone dane pomocnicze, gdy sobie je wypiszemy za pomocą komendy Debug.Log.

Przyciski z prawej strony służą do filtrowania powiadomień, kolejno: Informacje (Info), Ostrzeżenia (Warning), Błędy (Error).

Panel Hierarchy (Hierarchia)

Panel Hierarchy (Hierarchia) – Jeden z dwóch ważniejszych paneli w grze. Mamy tutaj oznaczone wszystkie elementy składowe będące na scenie. Zaznaczone mamy ich zawieranie (Tutaj: First Person Controller, posiada pod sobą dwa obiekty podrzędne: Graphics oraz Main Camera). Zaznaczone też mamy typy obiektów. Zwykłe obiekty są zaznaczone na czarno. Niebieskie są to Prefabrykaty. Możemy tutaj również wyszukiwać, oraz tworzyć nowe obiekty.

Panel Inspector (Inspektor)

Panel Inspector (Inspektor) – Chyba najważniejszy z paneli. W nim zawierają się wszystkie informację o danym obiekcie. Jego nazwa, tag, warstwa na której się znajduje oraz komponenty ze swoimi parametrami. Wygląda bardzo skomplikowanie, ale nie wszystkiego zawsze użyjesz.

Unity3d – Podstawowe funkcje i sterowanie

Sterowanie

Najbardziej podstawową kwestią jest sterowanie: W górnym lewym rogu ekranu, mamy do dyspozycji 5 przycisków

Dwa dodatkowe przyciski obok pozwalają zmienić punk zaczepienia lub tryb. Punkt zaczepienia można wybrać jako “Center” albo “Pivot” czyli środek obiektu lub podstawa. Najwyraźniej widać o co chodzi, gdy wybierzesz sobie narzędzie translacji, zaznaczysz jakiś obiekt i pozmieniasz tryb. Druga opcja to czy rotacja obiektu ma się odbywać po jego lokalnych osiach, czy po osiach globalnych. Co to znaczy? Jeśli obiekt jest childem innego obiektu, to jego rotacja odbywa się względem obiektu macierzystego, zmieniając tę opcję, można zmusić go do obrotu względem świata.

Jak widać, podstawowe narzędzia odnoszą się do podstawowego komponentu obiektów, jakim jest komponent: Transform. Przydatną sztuczką jest jeszcze korzystanie z klawisza F. Jeżeli mamy zaznaczony dowolny obiekt, kliknięcie F w obszarze scene, wycentruje nam obraz na tym właśnie obiekcie (przydatne, do znajdowania zagubionych obiektów)

Uruchamianie gry

Ten mały niepozorny panel, pozwala nam testować naszą grę. Ikonki są dość jednoznaczne. Pierwsza uruchamia grę – po uruchomieniu zmienia się w kwadrat stopujący grę. Drugi przycisk to pauza, a ostatni to uruchomienie jednej klatki gry.

Uwaga odnośnie tego elementu jest taka, że w trakcie gry można zmieniać parametry obiektów w niej występujących za pomocą panelu Inspector. Np. w czasie gry zmienić obrażenia zadawane przez broń. Jednak po wyjściu z trybu grania do trybu edycji, ustawienia zostaną przywrócone do tych sprzed uruchomienia gry.

Warstywy

W Unity jak w różnych programach graficznych mamy do czynienia z warstwami. Pierwszy z paneli pozwala nam na ustawienie, które warstwy mają się wyświetlać. Warstwy sami możemy tworzyć i ustawiać obiekty na danych warstwach. Layout to przycisk pozwalający szybko zmienić układ okienek edytora Unity na jeden z predefiniowanych.

Dodawanie obiektów

Kolejnymi podstawowymi funkcjami jest dodawanie obiektów i komponentów. Możemy to zrobić na wiele sposobów!

Oczywiście nie trzeba znać wszystkich metod. Wystarczy wybrać sobie najwygodniejsze!

Zmiana nazwy obiektu

Następna warta wspomnienia rzecz to zmiana nazwy plików i obiektów. Na to również jest wiele sposobów. Opiszę dwa, z których ja korzystam.

Tutorial – FAQ

Exit mobile version